Mot lättare betongdäck

mot_lattare_betongdack_1Superlätta betongdäck har en lägre egenvikt, bättre kostnadsbild och ett större materialutnyttjande och är en produkt sprungen ur forskning på Danmarks Tekniska Universitet. Nyligen togs första spadtaget för en byggnad konstruerad av superlätta betongdäck: cirkelformade Innovest ritad av Årstiderne Arkitekter.

Med imponerande verk som Le Corbusiers modernism och Oscar Niemeyers visioner om den nya världen är betongens avtryck i byggnadshistorien säkrade. Vid Danmarks Tekniska Universitet, DTU, utvecklas framtidens betong. Det framgångsrika projektet Super-lette konstruktioner har nu nått marknaden. Läs hela artikeln här som pdf.

TEXT: Andreas Falk FOTO och illustrationer: Abeco

Betongbyggandet har under den sentida historien fått både ris och ros. Det har fått symbolisera framåt­anda lika väl som det fått klä skott för misslyckad förortsplanering och eftersättande av underhåll. Under 1900-talets dagar kom betongbyggandet att ta en tätposition inom industriell byggproduktion och har med väldefinierade byggsystem visat upp en betydande kon­kurrenskraft.

Men vad sker med betongbyggandet i dag, i takt med att förutsättningarna för byg­gandet är i ständig utvärdering och omvandling?
I Danmark har ett stort steg tagits mot att sänka vikten för betongkonstruktioner och förbättra deras generella prestanda.

mot_lattare_betongdack_3Principen för SL-däcket baserad på lättbetongelement med mellanliggande armering och pågjutning med standardbetong.

Forskningsprojekt bär frukt

Det handlar om utveckling av både komposition och tillverkning och i hög grad om materialegenskapernas utnyttjande. Projektet Super-lette konstruktioner, som letts av upphovsmannen till konceptet i fråga, professor Kristian Dahl Hertz vid Danmarks Tekniska Universitet, DTU, förde inom loppet av några år fram till två patent 2009 och till en avknoppad firma 2010. Firman, Abeo, utsågs vid en konferens i Europaparlamentet i juni 2013 till Europas bästa ”spin-out”-företag, en verksamhet som tagit en uppfinning från en forskningsinstitutin till lyckad omsättning i praktiken. Abeo har vidareutvecklat principerna för de superlätta konstruktionerna till lanseringsbara produkter och är för närvarande i färd med att ta sig an de första uppdragen på den danska marknaden.

– Man kan konstatera att marknaden för betongdäck inte har utvecklats särskilt sedan håldäcken kom på 1950-talet. Ändå har byggandet utvecklats markant och ställer i dag helt andra krav på de betongelement som vi använder, säger Hans Terney Rasmussen som är vd vid Abeo.

mot_lattare_betongdack_2Lättbetongelement med välvd översida gjuts på ett gjutbana och förses med armering i två riktningar placerad mellan blocken. Här en bild som visar armeringen i båda riktningar.

Idé och verklighet

Problem som adresserats i arbetet med de superlätta däcken, SL-däck, är bland annat betongkonstruktioners egenvikt, kostnadsbild och materialutnyttjande. Begreppet superlätta däck föranleds av betongelementens reducerade egenvikt, vilken i sin tur reducerar kostnaderna i produktion, för transport och under uppförande. Detta åstadkoms i design och produktion genom en kombination av lättbetong och standardbetong. Därtill möjliggör en av de framtagna principerna – liknad vid ett pärlband – standardiserad prefabrikation av mer avancerade betongelement som bågar och valv. Visionen för elementens användning och potential omfattar sänkta byggkostnader genom ökade spännvidder, större flexibilitet, förbättrad ljudisolering och reducerade koldioxidutsläpp.

Fjäderlätta bjälklag

Konceptet innebär att lättbetongelement (600 kg/m3) med välvd översida gjuts på ett gjutbana och förses med armering i två riktningar placerad mellan blocken – förspänd armering i längsled och standardarmering i tvärled. Därefter gjuts självkompakterande standardbetong i formen varvid lättbetongelementen bildar kvarsittande formar för serier av valv, avgränsade av armerade ribbor. Resultatet blir ett bjälklag armerat
i två riktningar, med viktreducerande sparkroppar i lättbetong på undersidan. Lätt­betongelementen bidrar dels till pågjut­ningens fördelaktiga form i lastfördelningshänseende och skyddar dels densamma emot upphettning genom lättbetongens
isolerande porositet och emot avskalning.

Flexibilitet och arkitekturvariation

Ser man till den bärande betongen så resulterar de armerade ribborna i två bärriktningar. Detta skiljer principen med traditionella håldäck som endast bär i en riktning. Principen påminner om olika typer av ”bubble deck” som utvecklats och använts på marknaden under det senaste årtiondet.

SL-däcken tillverkas dock helt industriellt på fabrik, vilket gör att processerna på byggplatsen minskas och därmed möjliggörs bättre totalekonomi. De kan produceras med upp till 2,4 meters bredd och upp till 14 meters längd med 220 millimeters tjocklek. Ett sådant bjälklag kan även kraga ut upp till fyra meter. Detta mått, som är ett teoretiskt värde, baseras på normal nyttolast för bostäder. Med förspänning även av den tvärgående armeringen kan bjälklagen kombineras i olika riktningar, beroende på upplagsförhållandena. Kombineras den biaxiala bärförmågan med inspänning av bjälklagen öppnar tekniken upp för ökning av spännvidderna på bjälklag och därmed ökad anpassningsförmåga till olika krav och arkitekturrelaterade önskemål. Ett element kan även fungera som upplag för ett annat, genom urtag för möte halvt i halvt.

Bågar och väggar

Konceptet med pärlbandet, ”perlekaeden” eller ”pearl-chain”, utgår från en skelett­analogi med en bärande stomme inbäddad i ett skyddande hölje. Förtillverkade standard­­iserade betongelement snedkapas i ändarna för önskad form på ”kedjan”, läggs i en bågform, förspänns med en eller flera vajrar och gjuts in i en skyddande kropp av lättare betong, en process som kan utföras steg för steg för justering av förspänningen. På så sätt erhålls en höghållfast tryckzon, vilken kan utformas att följa trycklinjen i konstruktionen och som stabiliseras mot utknäckning av den omkringliggande betongvolymen. ”Skelettelementen” kan förtillverkas och placeras i en önskad form, eller gjutas in i standardelement som därmed förses med en integrerad konstruktiv tryckbåge.

mot_lattare_betongdack_4Principen för inspänningsdetalj vid elementskarv.

mot_lattare_betongdack_5Principen för däckelement som upplag för tvärgående däck.

Applikationen av pärlbandsprincipen kan alltså användas inom husbyggnad, men även i bågar och valv. Betongbågar är vanligtvis dyra och tidskrävande att uppföra på grund av krävande formsättning. Med pärlbandsarmering kan däremot självbärande kärnstrukturer tillverkas på ett enkelt sätt, vilka kan bära utfyllnadselement eller textila gjutformar för lätt betong. Skelett och utfyllnad kan därmed relativt enkelt anpassas till former som optimerar lastfördelningen. Just nu pågår projekt att integrera elementen i motorvägsbroar, och den första mindre vägbron kommer att byggas till sommaren.

Ljud

De superlätta däcken har visat god prestanda gällande ljudisolering. Orsaken återfinns
i första hand i samverkan mellan betong­typerna av olika densitet. Betongtyperna vibrerar med olika frekvens, vilket gör att den energi som ljudvågorna medför absorberas.

De superlätta däcken är även styvare än vanliga betongdäck, tack vare valvformen på det tyngre övre betonglagret. De förbättrade ljudegenskaperna ses som mycket fördelaktiga och mycket rätt i tiden. Ljudkraven har höjts markant i många länder de senaste decennierna och så sent som 2010 infördes ytterligare skärpningar nationellt i Danmark. Traditionella håldäck behöver uppgå till 440 kg/m2 för att uppfylla dessa krav, vilket med traditionella metoder vanligtvis resulterar i ökning av materialåtgången för att höja egenvikten. De superlätta däcken innebär här ett alternativ i motsatt riktning och uppfyller samma ljudkrav med endast 321 kg/m2. Ur ett hållbarhetsperspektiv och angående resursutnyttjande ser man alltså fördelar med tekniken.

mot_lattare_betongdack_6Demonstrationselement, med blottlagda lättbetongelement och armering.

Brand

Betongdäcken som har brandtestats har haft måtten 1,2×6 meter och har varit fritt upplagda utan inspänning. De har i testerna uppvisat förmåga att klara fyra timmars standardbrand, vilket är möjligt tack vare lättbetongens isolerande egenskaper. Denna nivå på brandmotstånd ser Kristian Dahl Hertz som realistisk med tanke på utvecklingen av kraven på marknaden emot tjockare isoleringslager och de brandbelastningar som redan räknas med i parametriska modeller.

mot_lattare_betongdack_8Perstrups produktionslinje för SL-däck färdigställdes i slutet av förra året.

Vägen till marknaden

Patenten registrerades 2009 och sedan 2010 har principerna konkretiserats i produkter som SL-däcket och för närvarande pågår arbetet med applicerandet av pärlbandsprincipen. Efter grundläggande tester av mekanik, ljud och brand kunde de första superlätta däcken i slutet av sommaren 2012 levereras till ett större pilotprojekt. Det gällde totalt 400 kvadratmeter gångbroar inomhus i en undervisningsbyggnad vid DTU. Elementen till gångbroarna gjöts manuellt, men sedan dess har industriella produktionsförutsättningar etablerats genom samarbetsavtal med den danska producenten av betongelement Perstrup. Produktionslinjen stod klar att tas i bruk i november 2013 och i skrivande stund söks de första storskaliga byggprojekten.

mot_lattare_betongdack_7Perstrups produktionslinje för SL-däck färdigställdes i slutet av förra året.

mot_lattare_betongdack_10Pärlbandsprincipen. De blåtonade delarna utgör
i dag gränszoner, där de gråtonade standard­elementen kapas i önskad vinkel.
mot_lattare_betongdack_9Pärlbandsprincipen i en stomme för exempelvis
en kupol.

Fallstudier

Vid DTU har det gjorts ett antal fallstudier av hur superlätta element kan implement­eras i modern arkitektur. Ett exempel är ”The Battery”, en idé till ett studentbostads­projekt i flera våningar av danska arkitektkontoret Bjarke Ingels Group, BIG, där de nyutvecklade principerna utnyttjas för bjälklag och utkragande väggskivor. I teorin byggs här strukturen upp våning för våning av en sekvens kraftiga bärande väggskivor som steg för steg kragar ut mot byggnadens högsta punkt, där de möter en liknande utkragande struktur från andra hållet. På
så sätt stabiliserar de varandra och bildar ramen för ett högt atrium. Mellan dessa väggar hängs lätta bjälklag in och balkongplattor kragas ut.

DE Första byggprojekten

De allra första verkliga byggprojekten som superlätta däck kommer att levereras till är en ny undervisningsbyggnad vid Gl. Hellerup Gymnasium som ritats av BIG och en utvecklingspark i Skjern i Vestjylland, Innovest, som omfattar 10 000 kvadratmeter. Marknadens intresse i Danmark är redan mycket stort. Ordrar för två projekt är redan i hamn och diskussioner pågår med ett flertal intressenter. Sent i november i fjol hölls en väl­besökt kunddag i Köpenhamn. Kristian Dahl Hertz talade, med anspelning på romarrikets bruk av betong, om vikten av att känna historien för att förstå vart vi ska gå framgent. Arkitekten Louis Becker från Henning Larsens arkitektkontor frågade om det finns utrymme för innovation i en bransch där allt bara handlar om priskrig. Han efterfrågade mer innovation och utveckling, och efterlyste mer och närmare samarbete mellan forskning, byggande och design. Den nödvändiga innovationen är vårt gemensamma ansvar:

– Vi måste utveckla oss. Vi måste bort från vanetänkandet och tänka mer holistiskt. ■

Läs hela artikeln här som pdf.

2024-12-18 Byggmetoder och Material18 december 2024 Kunskap om fuktens rörelser och påverkan är avgörande för hållbart byggande. Byggnadsfysikern Paula Wahlgren har i sin …

2024-03-06 Byggmetoder och Material6 mars 2024 Byggkostnaderna i Sverige, framför allt för bostäder, diskuteras med jämna mellanrum och synpunkter förs ofta fram att …

2024-02-26 Byggmetoder och Material26 februari 2024 Feltolkningar, förvirring och kunskapsluckor i kombination med skillnader i byggprocessen hos branschens aktörer samtidigt som olika förhållningssätt …

2024-01-04 Byggmetoder och Material4 januari 2024 I Husbyggaren nummer 3, 2022 skrev Max Tillberg om optimeringsmetoder för fasader. I denna artikel fångar Max …

2023-10-06 Byggmetoder och Material6 oktober 2023 Under hösten 2022 genomförde byggsektionen i Svenska Förbundet för Kvalitet, SFK, en enkätundersökning bland dess medlemmar. Svaren …

2023-02-10 Byggmetoder och Material10 februari 2023 Flera aktörer i byggbranschen har tillsammans startat ett forsknings- och utvecklingsprojekt för att ta fram anvisningar för …

2022-12-15 Byggmetoder och Material15 december 2022 Omkring hälften av alla bygg- och anläggningsentreprenader handlas upp som totalentreprenad. Det kan tyckas vara den ideala …

2022-11-29 Byggmetoder och Material, Om och tillbyggnad29 november 2022 Mathilda Norell, doktorand på avdelningen för Industriellt och hållbart byggande på Luleå tekniska universitet har gjort en …

2022-11-14 Byggmetoder och Material14 november 2022 I denna fjärde artikel i Husbyggaren under året om relativ fuktighet i betong redovisar Anders Selander och …

2022-10-17 Byggmetoder och Material, Cirkulär ekonomi17 oktober 2022 Sverige har relativt långa ledtider från inköp av mark, detaljplan, bygglov och projektering. I många fall kan …

2022-06-20 Byggmetoder och Material12 februari 2022 I takt med att trähusbyggandet ökat har också frågan om i vilken utsträckning väderskyddat byggande kan effektivisera …

2022-06-09 Byggmetoder och Material9 juni 2022 Lagen om klimatdeklaration för nya byggnader ställer krav på rationell hantering av information. Precis som vid inkomstdeklaration …

2022-02-08 Byggmetoder och Material8 februari 2022 Boverket uppger i en undersökning 2018 att byggfelskostnaderna överstiger 100 miljarder kr om året samtidigt som byggkostnaderna …

2021-12-06 Byggmetoder och Material6 december 2021 Digitaliseringen går nu starkt framåt inom samhällsbyggandet. Det finns en stor potential att effektivisera – bygga och …

2021-06-15 Byggmetoder och Material15 juni 2021 I Husbyggaren nr 3, 2020 presenterades ett nystartat SBUF-projekt 13793 om beläggningssystem för parkeringsdäck av trä. Projektet …

2021-01-07 Byggmetoder och Material7 januari 2021 I ett forskningsprojekt på Chalmers studeras en aerogelbaserad puts med mycket bra isolerande egenskaper. Förhoppningen är att …

2020-08-22 Brand & Säkerhet, Byggmetoder och MaterialSverige är en framstående tränation. 70% av Sveriges landareal består av skog och trämaterial är en resurs som ständigt ökar. …

2020-07-20 Byggmetoder och Material, TräI Husbyggaren nr 2, 2017 sammanfattades ett SBUFprojekt med fokus på optimalt ytskydd av parkeringsdäck i betong. I projektet har …

2019-12-10 Byggmetoder och Material10 december 2019 Byggandet av flerfamiljsbostadshus och flervåningshus har verkligen tagit fart. Parallellt med det tilltagande intresset utvecklas hela tiden …

2019-09-11 Byggmetoder och MaterialSeptember 2019 Att beskriva de termiska egenskaperna hos ett byggnadselement som ett U-värde är populärt. Det finns en stor mängd …

2018-12-12 Byggmetoder och Material12 december 2018 Korslimmat trä är ett byggmaterial som vinner terräng inom byggsektorn. Materialet och byggmetoden har beskrivits i flera …

2018-02-18 Byggmetoder och Material19 februari 2018 Från och med den 1:e januari 2018 har en ny klimatlag trätt i kraft i Sverige. Lagen …

2017-11-13 Byggmetoder och MaterialI Valla Berså Linköping förverkligar Peter Lindstén sina ambitioner att bygga ett lågenergihus med massivträstomme i fem våningar. I denna …

2017-09-19 Byggmetoder och MaterialDen tekniska utvecklingen för mätteknik på distans har haft en fantastisk utveckling under många år. På gott och ont blir …

2017-04-03 Byggmetoder och Material4 april 2017 Det finns mycket att vinna på att bygga flerfamiljshus i fabrik, men det krävs ekonomisk uthållighet och …

2017-02-14 Byggmetoder och Material”Det finns till synes inget slut på de akademiska överdrifterna kring BIM’s potential att revolutionera byggpraktiken genom att göra den …

2017-01-20 Byggmetoder och MaterialVilka åtgärder för att spara energi kan användas utan att miljö påverkan från produktion och underhåll blir högre än besparingen …

2016-10-14 Byggmetoder och Material14 oktober 2016 Träbyggandet har historiskt sett präglats av stockens och brädans proportioner. Liggtimmertekniken utvecklades via resvirke till systemet med …

2016-09-20 Byggmetoder och Material19 september 2016 Kinesiska magnesiumoxidplattor har kallats årtiondets värsta byggskandal i Danmark. Skadefall har dykt upp även i Sverige. Villaägarna …

2016-02-25 Byggmetoder och MaterialFebruari 24, 2016 Tyskland står i fokus för utblicken i detta nummer, närmare bestämt den pittoreska staden Tübingen i sydvästra …

2015-11-02 Betong, Byggmetoder och MaterialDe vanligaste färgerna att måla betong med är akrylatfärger, det vill säga organiska. Det finns andra lämpliga oorganiska färger som …

2015-11-02 Byggmetoder och MaterialPrivat villa i Guimaraes, Portugal Hur utnyttjar vi de resurser vi har att tillgå? Hur förvaltar vi den nyfikenhet som …

2015-10-26 Byggmetoder och Material, Energi & miljöSeptember 2014 Det finns starka miljömässiga skäl att bygga grönt och majoriteten av de svenska byggherrarna menar att det potentiellt …

2015-10-23 Byggmetoder och MaterialLerjordsbyggen har haft låg status och kunskapen om de olika lerteknikerna dog nära nog ut i samband med inflyttningen till …

2015-10-23 Byggmetoder och MaterialNär folkskolläraren Lars Petter Norrgren på 1920-talet byggde ett hus med väggar uppförda av samma lerjord som huset stod på …

2015-10-23 Byggmetoder och Material, ByggreglerÄr enstegstätade fasader lämpliga för sitt ändamål? I mars 2015 prövade Högsta domstolen, HD, frågan om så kallade enstegstätade fasader …

2015-10-23 Byggmetoder och MaterialNär nya hus skulle byggas i Hammarby Sjöstad 2005 uppstod en livlig debatt om takterrasser och handikappanpassning. Byggbolagen ansåg att …

2015-10-12 Byggmetoder och MaterialÅr 2012 lanserades på marknaden en bandlack med förnyelsebara komponenter som ersätter fossilt baserade komponenter. Efter många års forskning och …

2015-10-08 Byggmetoder och MaterialJuni 1, 2015 Det finns inget annat än just tegel som kan täcka in så många olika delar av en …