Golvpriser i upphandling – i princip inte tillåtet

14 augusti 2019 Användandet av golvpriser i upphandlingar är enligt Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) som utgångspunkt inte tillåtet där prisuppgifter konkurrensutsätts och utvärderas. Rättsläget har bekräftats och även utvecklats i senare kammarrätts avgöranden. Läs hela artikeln som pdf här.

DEN S.K. ”GOLVPRISDOMEN” (HFD 2018 REF. 50)
I målet hade de upphandlande myndigheterna ställt ett obligatoriskt krav i förfrågningsunderlaget att anbudsgivare som angav timarvode under 350 kr per automatik förkastades och alltså uteslöts från upphandlingen eftersom anbudspriserna ansågs oskäligt låga. Priset var ett av flera utvärderingskriterier som sammanvägda skulle leda till att de ekonomiskt mest fördelaktiga anbuden skulle kunna antas.

HFD konstaterade att en upphandlande myndighet har relativt stor frihet att närmare bestämma vilka obligatoriska krav som ska gälla i en upphandling, men att kraven måste utformas i enlighet med de upphandlingsrättsliga principerna, däribland likabehandlingsprincipen. HFD anförde att ett golvpris förhindrar leverantören från att konkurrera med priset eftersom anbud under golvpriset automatiskt utesluts och kan därför leda till att leverantörer behandlas olika.

Ett golvpris innebär också enligt HFD att den upphandlande myndigheten varken kan bedöma inkomna anbud i verklig konkurrens med varandra, eller om ett anbud med lågt pris är seriöst menat. HFD:s slutsats var därför att det i princip inte är förenligt med likabehandlingsprincipen att ange ett golvpris.

Enligt HFD ger även bestämmelsen om utvärdering av onormalt låga anbud i 12 kap. 3 § gamla LOU (nuvarande 16 kap. 7 § LOU) uttryck för likabehandlingsprincipen. Bestämmelsen syftar till att skydda en leverantör från den upphandlande myndighetens godtycke och att säkerställa en sund konkurrens mellan leverantörer. Den upphandlande myndighetens bedömning av om förklaringarna är godtagbara och anbudet, trots det låga priset, är seriöst menat ska därför göras i varje enskilt fall med hänsyn till kontraktsföremålet, och inte genom automatisk uteslutning. Det är således enligt HFD i princip inte förenligt med upphandlingslagstiftningen att ange att anbud med ett timarvode under en viss nivå anses oskäligt lågt och därför inte kommer att antas. Ett anbud som den upphandlande myndigheten uppfattar grundas på ett onormalt lågt pris ska i stället utvärderas efter ett sådant kontradiktoriskt förfarande som anges i 12 kap. 3 § gamla LOU.

HFD ansåg alltså att det av de upphandlande myndigheterna ställda kravet stred mot likabehandlingsprincipen i LOU och med bestämmelsen om förfarandet för att utvärdera vad som uppfattas vara onormalt låga anbud i 12 kap. 3 § gamla LOU (nuvarande 16 kap. 7 § LOU). Det saknar enligt HFD betydelse att kravet tydligt framgått av förfrågnings underlaget.

SENARE AVGÖRANDEN I LJUSET AV GOLVPRISDOMEN
HFD:s avgörande har följts av ett antal domar, bl.a. från Kammarrätten i Göteborg (mål nr 2666-18 och 4551-18) och Kammarrätten i Stockholm (mål nr 3308-18).

I den upphandling som var föremål för Kammarrättens i Göteborg prövning i mål nr 2666-18 var golvpriset inte ett obligatoriskt skallkrav med en sådan automatisk uteslutningsmekanism som HFD prövade i Golvprisdomen. Kammarrätten konstaterade att även om fast lägsta pris i detta fall inte innebär att ett anbud med ett lägre anbudspris skulle ha uteslutits från utvärdering får den aktuella utvärderingsmodellen anses hindra leverantörer från att konkurrera med ett lägre pris. Kammarrätten ansåg att detta strider mot likabehandlingsprincipen vilket, om leverantören kan visa skada, resulterar i att upphandlingen ska göras om (jfr HFD 2018 ref. 50).

I målet från Kammarrätten i Stockholm var golvpriset ett obligatoriskt skallkrav innebärande att anbud som understeg detta kommer att förkastas. Tilldelningsgrunden för upphandlingen var lägsta pris. Kammarrätten ansåg att föreskriften om golvpris förhindrat anbudsgivarna från att konkurrera med sina bästa priser vid utvärderingen. Mot denna bakgrund ansåg kammarrätten att utvärderingsmodellen stred mot likabehandlingsprincipen i 4 kap. 1 § LOU redan på den grunden att ett obligatoriskt krav på lägst tilllåtna timpriser uppställts.

I mål nr 4551-18, vilket nyligen avgjorts, behandlade Kammarrätten i Göteborg frågan om vad som kan kallas ”indirekt” golvpris. I målet fanns ett obligatoriskt krav i upphandlingen att anbudsgivarnas erbjudna materialpris inte fick överstiga det erbjudna totalpriset för varje position i mängdförteckningen. Det aktuella kravet var således formulerat som ett krav avseende takpris istället för som ett krav avseende golvpris. Kammarrätten ansåg dock att genom att takpriset för material i den aktuella upphandlingen var satt i relation till totalpriset för varje position innebar kravet indirekt ett golvpris för totalkostnaden. Ett sådant krav var enligt kammarrätten inte förenligt med upphandlingslagstiftningen.

ANALYS
Ovan nämnda avgöranden innebär i och för sig ett välkommet, om än för upphandlande myndigheter svårhanterligt, klargörande. Den otvetydiga slutsats som kan dras är att upphandlande myndigheter inte bör använda sig av golvpriser om pris utgör en del av utvärderingen. Konkurrensen får nämligen inte begränsas genom att anbud som understiger det satta golvpriset automatiskt utesluts från upphandlingen utan en möjlighet att förklara det låga priset. Detta strider mot likabehandlingsprincipen och är inte tillåtet.

Vidare kan slutsatsen dras att även utvärderingsmodeller som indirekt uppställer ett golvpris där lägsta pris ”relateras” till ett annat pris kan vara konkurrensbegränsande och oförenligt med upphandlingslagstiftningen. Kammarrättens i Göteborg senaste avgörande kan möjligen anses innebära att inte heller prissättning, t.ex. i form av ett krav att en lärling inte får kosta mer eller mindre än 80 procent av en fullärd yrkesarbetare eller prisbegränsningar mellan olika slags hantverkstjänster, är tillåtet. Huruvida detta kommer att vara tillåtet framöver får framtida rättspraxis utvisa.

Upphandlande myndigheter måste således även i fortsättningen i varje enskilt fall göra en bedömning av anbudspriser som verkar vara onormalt låga samt om anbudsgivares förklaringar kan anses godtagbara eller om anbudet ifråga ska förkastas. žLäs hela artikeln som pdf här.

PER-OLA BERGQVIST
Advokat
per-ola.bergqvist@foyen.se
ULRIKA HEDBERG
Biträdande jurist
ulrika.hedberg@foyen.se

2025-10-27 JuridikHur kan man löpande arbeta med bevisfrågor under projektets gång för att säkra att man inte bara har rätt utan …

2025-10-14 JuridikReklamationen är ett centralt verktyg för att påtala fel inom byggverksamhet. Men vad gäller vid så kallade seriefel, återkommande fel …

2025-06-10 Juridik10 juni 2025 Att peka ut ett specifikt varumärke eller fabrikat, som ”ventilationsaggregat av märket X” i stället för ”ventilationsaggregat …

2025-04-14 Juridik14 april 2025 Inom Europeiska unionen (EU) står byggnader för 40 procent av den totala energiförbrukningen och 36 procent av …

2025-02-24 Juridik24 februari 2025 BKK:s revidering av standardavtalet AB 04 pågår och har resulterat i AB 25 som nu är ute …

2024-12-03 JuridikEU har antagit två direktiv för att säkerställa företags ansvarstagande inom hållbarhet: Corporate Sustainability Reporting Directive 2022/2464 (CSRD) och Corporate …

2024-10-28 Juridik28 oktober 2024 Förvaltningsrätten i Stockholm meddelade den 28 augusti 2024 en dom i ett mål mellan Konkurrensverket (”KKV”) och …

2024-09-24 Juridik24 september 2024 Bygg- och fastighetssektorn står idag för cirka 20 procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser[1] samt genererar …

2024-09-05 Juridik55 september 2024 Till och från diskuteras vilken rätt till kompensation en entreprenör har om en eller flera mängdförtecknade arbeten …

2024-05-29 Juridik3 juni 2024 Lagen om offentlig upphandling (LOU) delar in upphandling av tjänster i tre kategorier. En av dessa kategorier …

2024-04-15 JuridikArbetsmiljöverkets föreskrifter är en viktig del av det arbetsmiljörättsliga regelverket. Den 1 januari 2025 får föreskrifterna en ny struktur och …

2024-02-26 Juridik26 februari 2024 Under det gångna året har AI tillsammans med olika former av nya digitaliseringsmodeller och verktyg fått stor …

2023-10-23 Juridik23 oktober 2023 Anspråk på förseningsviten skaframställas skriftligen senast tre månader efter entreprenadens godkännande.När är en entreprenad godkänd och vad …

2023-09-18 Juridik19 september 2023 Enligt AB 04 och ABT 06 kap. 5 § 17 har entreprenören både en rättighet och skyldighet …

2023-06-07 Juridik7 juni 2023 Det finns ofta material och varor kvar på arbetsområdet när en entreprenör försätts i konkurs under en …

2023-04-24 Juridik24 april 2023 När anbuden inte speglar det verkliga ekonomiska utfallet i projektet kan det skapa problem. Har då beställarna …

2023-02-27 Juridik27 februari 2023 I entreprenadavtal finns som regel bestämmelser om att vite ska utgå om arbetena inte är färdigställda inom …

2022-12-05 Juridik5 december 2022 Från att ha varit ganska sällan förkommande under de senaste åren, har frågan om indexreglering av priser …

2022-10-24 JuridikSökte du artikeln om Indexreglering av entreprenader klicka här. 24 oktober 2022 Det sista som behandlas under en rättegång och …

2022-09-19 Juridik19 september 2022 Huvudregeln enligt såväl AB 04 som ABT 06 är att entreprenören ansvarar för fel som framträder under …

2022-06-07 Juridik7 juni 2022 Systemet med besiktningar enligt AB 04 och ABT 06 har en central roll i entreprenader. Det främsta …

2022-04-11 Juridik11 april 2022 HFD lägger större ansvar på leverantörer att tidigt påtala potentiella upphandlingsfel. Takvolym i ramavtal har varit ett …

2022-02-28 Juridik1 mars 2022 Fördelarna med förbesiktning är många. Entreprenör och beställare kan få klarhet i om valt utförande är kontraktsenligt, …

2021-12-06 Juridik7 december 2021 Vilket ansvar har fastighetsägare, bostadsrättsföreningar eller verksamhetsutövare vad gäller inomhusmiljö, buller och liknande och avser detta enbart …

2021-10-26 Juridik26 oktober 2021 För de flesta avtal för anlitande av arkitekter och tekniska konsulter används Allmänna Bestämmelser för konsultuppdrag inom …

2021-09-20 Juridik20 SEPTEMBER 2021 Den tillfälliga regleringen gällande undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor har hjälpt bolagen att …

2021-05-31 JuridikDet naturliga steget när en entreprenad färdigställts är att slutbesiktiga utfört arbete. En genomförd slutbesiktning får rättsverkningar som bl.a. innebär …

2021-04-13 JuridikNär krav avseende kvalitets- och miljöarbete ställs som kvalificeringskrav har upphandlande myndigheter enligt 15 kap 14 och 15 §§ LOU …

2021-03-02 JuridikEn grundläggande förutsättning för att lämna anbud på ett arbete är att som entreprenör kunna förstå vilka kontraktsarbeten som kommer …

2020-12-07 Juridik7 december 2020 Det sker stora förändringar på avfallsområdet på grund av implementeringen av avfallsdirektivet och arbetet mot en mer …

2020-11-02 Juridik2 november 2020 Den här artikeln berör en praktiskt viktig sak i förhållande till AB 04 och ABT 06 – …

2020-10-06 JuridikDET FINNS ETT KÄNT ekonomiskt dilemma som kan uppstå när en säljare har avgörande kunskap som kunden saknar. Ett karikerat …

2020-06-09 JuridikUtbrottet av Covid-19 i Sverige kan ge allvarliga effekter på pågående entreprenader och innebära hinder för entreprenörer att färdigställa kontraktsarbeten …

2020-05-04 Juridik20 april 2020 Tidigare har frågan om likvärdighet oftast prövats under pågående entreprenad eller så har avgörande fällts vid slutbesiktningen. …

2020-02-25 JuridikFebruari 2020 Att en strikt uppfyllnad av standardavtalens formaliavillkor kan vara skillnaden mellan om man får betalt för ÄTA-arbete eller …

2020-01-20 Juridik20 januari 2020 Både ABT 06- och NLM-villkoren är avsedd att användas på bl.a. anläggnings- och installationsarbeten, men anläggningsbegreppet skiljer …

2020-01-20 JuridikI takt med åtstramade lånevillkor och en sviktande bostadsmarknad har det blivit vanligare att förhandstecknare försöker ta sig ur ingångna …

2019-10-30 JuridikHögfluorerade ämnen, eller PFAS-ämnen, är ett samlingsnamn för närmare 5 000 olika kemikalier som är industriellt framställda. Ämnena har sedan …

2019-08-29 JuridikJanuari 2019 Frågeställningen är alltför ofta källa till diskussion eller tvist mellan entreprenör och beställare. I denna artikel lyfter advokat …

2019-08-14 Juridik3 juni 2018 Vad är ”direktupphandlingar av samma slag”? Det har Högsta förvaltningsdomstolen i en nyligen meddelad dom nu uttalat …

2019-05-16 JuridikOktober 2018 Byggsanktionsavgift ska tas ut om en åtgärd som kräver bygglov påbörjas innan startbesked har lämnats. Av förarbetena till …

2019-05-09 JuridikEntreprenörens omfattande avhjälpandeskyldighet vid fel i en entreprenad bekräftades nyligen genom ett avgörande från Högsta domstolen, HD, (NJA2018 s.653). Skyldigheten …

2018-09-17 Juridik17 september, 2018 Fastighetsbranschen går mot en utveckling där allt fler intelligenta lösningar används i fastighetsdriften. Utvecklingen mot intelligent fastighetsdrift …

2018-05-13 Juridik12 maj 2018 Om entreprenörens ersättningskrav grundas på ÄTA-arbete eller hinder, spelar det någon roll? – Med avstamp i Allmänna …

2018-04-11 JuridikI Allmänna bestämmelser för byggnads-, anläggnings- och installationsentreprenader (AB 04) finns en bestämmelse om utsättning i kap. 2 § 14. …

2018-02-09 Juridik9 februari 2017 Priset för en entreprenad är ofta en av de viktigaste faktorerna för parterna vid deras beslut om …

2018-01-30 JuridikDet händer då och då att beställare, av olika skäl, inte betalar konsulten belopp som konsulten har fakturerat för utförda …

2017-11-27 JuridikEnligt förordet till Allmänna bestämmelser 04, AB 04, bygger standardavtalet på ”en rimlig balans mellan rättigheter och skyldigheter som syftar …

2017-02-19 JuridikRegeringen beslutade den 8 december 2016 om ändring i plan- och byggförordningen (PBF) för att Sverige ska uppfylla sina åtaganden …

2017-02-12 JuridikDe nya reglerna om elektroniska personalliggare i byggbranschen trädde i kraft den 1 januari 2016. Sedan den 1 juli 2016 …

2017-02-09 JuridikNYA REGLER FRÅN ARBETSMILJÖVERKETArbetsmiljöverket har under hösten 2015 beslutat om nya föreskrifter gällande organisatorisk och social arbetsmiljö, AFS 2015:4. Syftet …

2016-05-24 JuridikMaj 23, 2016 Det har säkerligen inte undgått någon i branschen att tvisten mellan Myresjöhus och villaägarna i Svedala nu …

2015-10-28 JuridikJag har hört något om ett nytt straffsystem för arbetsmiljöreglerna, vad innebär det egentligen? Och vad händer om jag bryter …

2015-10-28 JuridikHej Juristen! Jag har hört att den obligatoriska byggfelsförsäkringen avskaffas, vad innebär det och vad är skälen till detta?­­ Lagen …

2015-10-28 Juridik27 februari 2015 I merparten av alla entreprenader avtalar parterna, jämlikt kap. 5 § 3 AB 04/ABT 06 , att …

2015-10-28 JuridikVi får återkommande frågor från fastighetsägare som önskar sätta upp solceller vilka skatteregler som gäller. I korthet gäller följande. All …

2015-10-28 JuridikHögsta förvaltningsdomstolen ska pröva om det i visst fall är förenligt med proportionalitetsprincipen att inte utvärdera en leverantörs anbud till …