Godtagbara bevis vid krav på kvalitets- och miljöledningssystem i upphandlingar

Det är vanligt förekommande att upphandlande myndigheter i sina upphandlingar ställer krav på att anbudsgivare ska ha kvalitets- och miljöledningssystem. Kraven kan ställas som kvalificeringskrav men också som särskilda kontraktsvillkor. Men vilka bevis ska anbudsgivare lämna in för att visa att kraven är uppfyllda? Advokat Johanna Hellström redogör för rättsläget och den senaste praxisen inom området.

Text: Johanna Hellström

När krav avseende kvalitets- och miljöarbete ställs som kvalificeringskrav har upphandlande myndigheter enligt 15 kap 14 och 15 §§ LOU möjlighet att kräva att leverantörer visar upp ett intyg, utfärdat av ett oberoende organ, om att leverantören följer vissa kvalitetssäkringsstandarder. Även likvärdiga intyg från organ etablerade inom europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) måste godtas av den upphandlande myndigheten. Vidare gäller att den upphandlande myndigheten ska godta även andra bevis, om leverantören kan visa att åtgärderna är likvärdiga med de som erfordras i det ledningssystem eller den standard som myndigheten har krävt. Detta gäller dock endast i det fall en leverantör inte kan få tillgång till intyget inom den angivna tidsfristen och att detta inte beror på leverantören eller något förhållande på leverantörens sida. Av bestämmelserna följer vidare vissa krav på hur den upphandlande myndigheten ska precisera kravet genom hänvisning till vissa standarder.

Kvalificeringskraven kan också vara alternativa på så sätt att anbudsgivare antingen ska vara certifierade enligt en standard, eller arbeta enligt ett eget likvärdigt certifierbart ledningssystem som anbudsgivaren avser att använda vid utförandet av aktuellt kontrakt, eller ha ett system för kontinuerlig kvalitetsledning och ett system för kontinuerlig miljöledning. Alldeles oavsett hur kraven utformas så har den upphandlande myndigheten rätt att kräva in någon form av bevis för att säkerställa att kravet är uppfyllt. Vilka bevis, utöver certifikat, kan då vara godtagbara till styrkande av att krav på kvalitets- och miljöledningssystem uppfylls?

Kammarrätten i Göteborg har i mål nr 3914-14 ansett att en anbudsgivare inte får åberopa ett annat företags miljö- och kvalitetsledningssystem. Kammarrättens argument har i detta avseende varit att kvalitets- och miljöledningssystem utarbetas individuellt för det enskilda företaget och att det endast är detta företag som anses bundet av de aktuella systemen. Enligt kammarrätten utgör krav på att anbudsgivaren ska ha sådana ledningssystem ett kvalitetskrav och inte ett krav på att anbudsgivaren ska ha en viss kapacitet för att utföra tjänsten, varför det inte är möjligt att åberopa annat företags kapacitet i det avseendet. Även kammarrätten i Sundsvall har i senare avgöranden gjort samma bedömning.[1]

Kammarrätten i Sundsvall har vidare i mål nr 1949-16 uttalat att upphandlande myndigheter kan föreskriva att anbudsgivare antingen ska vara certifierade enligt en standard eller arbeta enligt ett likvärdigt certifierbart system. Som bevis kan därmed den upphandlande myndigheten begära in antingen ett certifikat eller en redovisning av ett likvärdigt certifierbart ledningssystem som anbudsgivare avser att använda vid utförandet av aktuellt kontrakt. I den upphandling som var föremål för kammarrättens prövning kunde leverantörer välja mellan just dessa alternativ. Den vinnande leverantören hade hänvisat till sitt moderbolags ledningssystem som det ledningssystem som leverantören avsåg arbeta efter. Kammarrätten ansåg att leverantören genom den hänvisningen redovisat vilket ledningssystem leverantören avsåg att använda. Kammarrätten ansåg att leverantören på egen hand uppfyllde kravet och att det inte var fråga om att åberopa ett annat företags kapacitet.

Kammarrätten i Jönköping prövade i mål nr 1032-20 om det krävdes en utförlig beskrivning av anbudsgivares egna system för kvalitets- och miljöledning. I upphandlingsdokumenten angavs att anbudsgivaren skulle ha ett system för kontinuerlig kvalitetsledning och ett system för kontinuerlig miljöledning. Ett eget kvalitetsledningssystem skulle innehålla kvalitetspolicy och rutiner för egenkontroller och ett eget miljöledningssystem skulle innehålla miljöpolicy, rutiner för egenkontroller, rutiner för att minimera transporter i uppdraget och rutiner för minimering av spill samt miljöriktigt omhändertagande av restprodukter. Den vinnande anbudsgivaren hade inte ett certifierat kvalitets- respektive miljöledningssystem utan istället egna system. Domstolen uttalade att för att en anbudsgivare med egna system ska uppfylla de obligatoriska kraven så krävs det att anbudet innehåller uppgifter om det som särskilt efterfrågas i upphandlingsdokument. Domstolen konstaterade att det inte kunde utläsas att det krävdes en utförligare beskrivning av respektive punkt för att kraven skulle vara uppfyllda, utan att det med hänsyn till den allmänna formuleringen i upphandlingsdokumentet fick anses vara tillräckligt med en faktisk uppgift om det som särskilt efterfrågades. Således ett relativt lågt beviskrav.

Kammarrätten i Jönköping har nyligen i ett avgörande, mål nr 2359-20, även prövat frågan om en objektspecifik plan kan tjäna som bevis och likställas med vad som krävs enligt standarderna ISO 9001 och 14001. I den upphandling som var föremål för kammarrättens prövning hade den upphandlande myndigheten föreskrivit att anbudsgivaren skulle ha ett kvalitetsledningssystem och ett miljöledningssystem som motsvarar kraven i nämnda ISO-standarder. Det föreskrevs vidare i upphandlingsdokumentet att anbudsgivaren hade att beskriva såväl kvalitets- som miljöledningssystemet. Kammarrätten uttalade att hänvisningarna till två internationella standarder innebar att anbudsgivares kvalitets- och miljöledningssystemen måste vara uppbyggda på ett sådant sätt att de åtminstone till största del uppfyller kraven som följer av standarderna. Kammarrätten uttalade vidare att det som kännetecknar ett ledningssystem är bland annat en redovisning av övergripande målsättningar, metoder och rutiner samt redogörelser för hur målsättningarna ska uppnås.

Den vinnande anbudsgivaren hade till sitt anbud bifogat handlingar benämnda ”Kvalitetsplan” och ”Miljöplan” som till sin utformning inte var övergripande utan snarare tydde på att det var planer avsedda att tillämpas i ett specifikt projekt. Det saknades exempelvis information om anbudsgivarens övergripande rutiner för kvalitets- och miljöarbetet. Kammarrätten ansåg att bristerna i handlingarna innebar att det var tydligt att anbudsgivaren inte hade lämnat beskrivningar av kvalitets- och miljöledningssystem som var likvärdiga med vad som krävdes enligt standarderna ISO 9001 och 14001 och underkände således de planer som lämnats in i anbudet, vilket alltså medförde att den vinnande anbudsgivarens vid en ny utvärdering inte skulle kvalificeras.

Sammanfattande reflektion

Upphandlande myndigheter har ett relativt stort utrymme att utforma kvalificeringskraven i en upphandling och ställa krav på såväl kvalitets- som miljöarbete. Till begränsande av detta utrymme har upphandlande myndigheter att förhålla sig till principen om proportionalitet på så sätt att den upphandlande myndigheten är förhindrad att uppställa krav som är oproportionerliga i förhållande till upphandlingsföremålet. När upphandlande myndigheter väl valt att ställa krav på kvalitets- och miljöarbete åligger det anbudsgivare att noggrant gå igenom kraven och bifoga den bevisning som krävs för att styrka att kraven uppfylls.

Av praxis kan vi konstatera att det inte är möjligt för en anbudsgivare att åberopa ett annat företags kvalitets- eller miljöledningssystem och vi kan konstatera att det kan vara tillräckligt att redovisa vilket ledningssystem man avser tillämpa om kravet i fråga lämnar det utrymmet. För det fall upphandlingsdokumentet är knapphändigt och inte innehåller utförlig reglering av vad anbudsgivarens redovisning ska innehålla så har anbudsgivare att förhålla sig till de formuleringar som anges i upphandlingsdokumentet. Beviskravet kan alltså i vissa avseenden vara relativt lågt ställda. Därutöver kan konstateras att det inte är jämförbart att bifoga objektsspecifika planer till styrkande av krav på kvalitets- och miljöledningssystem. En objektsspecifik plan tar sikte på utförandet av det aktuella kontraktet och visar inte övergripande målsättningar, metoder och rutiner för kvalitets- och miljöarbetet.

För anbudsgivare är det sammanfattningsvis klokt att noggrant läsa igenom kraven i upphandlingsdokument och säkerställa att de bevis som anbudsgivaren lämnar in motsvarar det som efterfrågas och beskrivs i upphandlingsdokumentet. Möjligheterna att komplettera sitt anbud efter anbudstidens utgång är mycket begränsade varför risken att diskvalificeras blir överhängande om detaljer om beviskraven förbises.

Johanna Hellström
Advokat
johanna.hellstrom@foyen

[1] Kammarrätten i Sundsvall mål nr 569-572-18 och mål nr 573-576-18

2025-10-27 JuridikHur kan man löpande arbeta med bevisfrågor under projektets gång för att säkra att man inte bara har rätt utan …

2025-10-14 JuridikReklamationen är ett centralt verktyg för att påtala fel inom byggverksamhet. Men vad gäller vid så kallade seriefel, återkommande fel …

2025-06-10 Juridik10 juni 2025 Att peka ut ett specifikt varumärke eller fabrikat, som ”ventilationsaggregat av märket X” i stället för ”ventilationsaggregat …

2025-04-14 Juridik14 april 2025 Inom Europeiska unionen (EU) står byggnader för 40 procent av den totala energiförbrukningen och 36 procent av …

2025-02-24 Juridik24 februari 2025 BKK:s revidering av standardavtalet AB 04 pågår och har resulterat i AB 25 som nu är ute …

2024-12-03 JuridikEU har antagit två direktiv för att säkerställa företags ansvarstagande inom hållbarhet: Corporate Sustainability Reporting Directive 2022/2464 (CSRD) och Corporate …

2024-10-28 Juridik28 oktober 2024 Förvaltningsrätten i Stockholm meddelade den 28 augusti 2024 en dom i ett mål mellan Konkurrensverket (”KKV”) och …

2024-09-24 Juridik24 september 2024 Bygg- och fastighetssektorn står idag för cirka 20 procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser[1] samt genererar …

2024-09-05 Juridik55 september 2024 Till och från diskuteras vilken rätt till kompensation en entreprenör har om en eller flera mängdförtecknade arbeten …

2024-05-29 Juridik3 juni 2024 Lagen om offentlig upphandling (LOU) delar in upphandling av tjänster i tre kategorier. En av dessa kategorier …

2024-04-15 JuridikArbetsmiljöverkets föreskrifter är en viktig del av det arbetsmiljörättsliga regelverket. Den 1 januari 2025 får föreskrifterna en ny struktur och …

2024-02-26 Juridik26 februari 2024 Under det gångna året har AI tillsammans med olika former av nya digitaliseringsmodeller och verktyg fått stor …

2023-10-23 Juridik23 oktober 2023 Anspråk på förseningsviten skaframställas skriftligen senast tre månader efter entreprenadens godkännande.När är en entreprenad godkänd och vad …

2023-09-18 Juridik19 september 2023 Enligt AB 04 och ABT 06 kap. 5 § 17 har entreprenören både en rättighet och skyldighet …

2023-06-07 Juridik7 juni 2023 Det finns ofta material och varor kvar på arbetsområdet när en entreprenör försätts i konkurs under en …

2023-04-24 Juridik24 april 2023 När anbuden inte speglar det verkliga ekonomiska utfallet i projektet kan det skapa problem. Har då beställarna …

2023-02-27 Juridik27 februari 2023 I entreprenadavtal finns som regel bestämmelser om att vite ska utgå om arbetena inte är färdigställda inom …

2022-12-05 Juridik5 december 2022 Från att ha varit ganska sällan förkommande under de senaste åren, har frågan om indexreglering av priser …

2022-10-24 JuridikSökte du artikeln om Indexreglering av entreprenader klicka här. 24 oktober 2022 Det sista som behandlas under en rättegång och …

2022-09-19 Juridik19 september 2022 Huvudregeln enligt såväl AB 04 som ABT 06 är att entreprenören ansvarar för fel som framträder under …

2022-06-07 Juridik7 juni 2022 Systemet med besiktningar enligt AB 04 och ABT 06 har en central roll i entreprenader. Det främsta …

2022-04-11 Juridik11 april 2022 HFD lägger större ansvar på leverantörer att tidigt påtala potentiella upphandlingsfel. Takvolym i ramavtal har varit ett …

2022-02-28 Juridik1 mars 2022 Fördelarna med förbesiktning är många. Entreprenör och beställare kan få klarhet i om valt utförande är kontraktsenligt, …

2021-12-06 Juridik7 december 2021 Vilket ansvar har fastighetsägare, bostadsrättsföreningar eller verksamhetsutövare vad gäller inomhusmiljö, buller och liknande och avser detta enbart …

2021-10-26 Juridik26 oktober 2021 För de flesta avtal för anlitande av arkitekter och tekniska konsulter används Allmänna Bestämmelser för konsultuppdrag inom …

2021-09-20 Juridik20 SEPTEMBER 2021 Den tillfälliga regleringen gällande undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor har hjälpt bolagen att …

2021-05-31 JuridikDet naturliga steget när en entreprenad färdigställts är att slutbesiktiga utfört arbete. En genomförd slutbesiktning får rättsverkningar som bl.a. innebär …

2021-03-02 JuridikEn grundläggande förutsättning för att lämna anbud på ett arbete är att som entreprenör kunna förstå vilka kontraktsarbeten som kommer …

2020-12-07 Juridik7 december 2020 Det sker stora förändringar på avfallsområdet på grund av implementeringen av avfallsdirektivet och arbetet mot en mer …

2020-11-02 Juridik2 november 2020 Den här artikeln berör en praktiskt viktig sak i förhållande till AB 04 och ABT 06 – …

2020-10-06 JuridikDET FINNS ETT KÄNT ekonomiskt dilemma som kan uppstå när en säljare har avgörande kunskap som kunden saknar. Ett karikerat …

2020-06-09 JuridikUtbrottet av Covid-19 i Sverige kan ge allvarliga effekter på pågående entreprenader och innebära hinder för entreprenörer att färdigställa kontraktsarbeten …

2020-05-04 Juridik20 april 2020 Tidigare har frågan om likvärdighet oftast prövats under pågående entreprenad eller så har avgörande fällts vid slutbesiktningen. …

2020-02-25 JuridikFebruari 2020 Att en strikt uppfyllnad av standardavtalens formaliavillkor kan vara skillnaden mellan om man får betalt för ÄTA-arbete eller …

2020-01-20 Juridik20 januari 2020 Både ABT 06- och NLM-villkoren är avsedd att användas på bl.a. anläggnings- och installationsarbeten, men anläggningsbegreppet skiljer …

2020-01-20 JuridikI takt med åtstramade lånevillkor och en sviktande bostadsmarknad har det blivit vanligare att förhandstecknare försöker ta sig ur ingångna …

2019-10-30 JuridikHögfluorerade ämnen, eller PFAS-ämnen, är ett samlingsnamn för närmare 5 000 olika kemikalier som är industriellt framställda. Ämnena har sedan …

2019-08-29 JuridikJanuari 2019 Frågeställningen är alltför ofta källa till diskussion eller tvist mellan entreprenör och beställare. I denna artikel lyfter advokat …

2019-08-14 Juridik3 juni 2018 Vad är ”direktupphandlingar av samma slag”? Det har Högsta förvaltningsdomstolen i en nyligen meddelad dom nu uttalat …

2019-08-14 Juridik14 augusti 2019 Användandet av golvpriser i upphandlingar är enligt Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) som utgångspunkt inte tillåtet där prisuppgifter konkurrensutsätts …

2019-05-16 JuridikOktober 2018 Byggsanktionsavgift ska tas ut om en åtgärd som kräver bygglov påbörjas innan startbesked har lämnats. Av förarbetena till …

2019-05-09 JuridikEntreprenörens omfattande avhjälpandeskyldighet vid fel i en entreprenad bekräftades nyligen genom ett avgörande från Högsta domstolen, HD, (NJA2018 s.653). Skyldigheten …

2018-09-17 Juridik17 september, 2018 Fastighetsbranschen går mot en utveckling där allt fler intelligenta lösningar används i fastighetsdriften. Utvecklingen mot intelligent fastighetsdrift …

2018-05-13 Juridik12 maj 2018 Om entreprenörens ersättningskrav grundas på ÄTA-arbete eller hinder, spelar det någon roll? – Med avstamp i Allmänna …

2018-04-11 JuridikI Allmänna bestämmelser för byggnads-, anläggnings- och installationsentreprenader (AB 04) finns en bestämmelse om utsättning i kap. 2 § 14. …

2018-02-09 Juridik9 februari 2017 Priset för en entreprenad är ofta en av de viktigaste faktorerna för parterna vid deras beslut om …

2018-01-30 JuridikDet händer då och då att beställare, av olika skäl, inte betalar konsulten belopp som konsulten har fakturerat för utförda …

2017-11-27 JuridikEnligt förordet till Allmänna bestämmelser 04, AB 04, bygger standardavtalet på ”en rimlig balans mellan rättigheter och skyldigheter som syftar …

2017-02-19 JuridikRegeringen beslutade den 8 december 2016 om ändring i plan- och byggförordningen (PBF) för att Sverige ska uppfylla sina åtaganden …

2017-02-12 JuridikDe nya reglerna om elektroniska personalliggare i byggbranschen trädde i kraft den 1 januari 2016. Sedan den 1 juli 2016 …

2017-02-09 JuridikNYA REGLER FRÅN ARBETSMILJÖVERKETArbetsmiljöverket har under hösten 2015 beslutat om nya föreskrifter gällande organisatorisk och social arbetsmiljö, AFS 2015:4. Syftet …

2016-05-24 JuridikMaj 23, 2016 Det har säkerligen inte undgått någon i branschen att tvisten mellan Myresjöhus och villaägarna i Svedala nu …

2015-10-28 JuridikJag har hört något om ett nytt straffsystem för arbetsmiljöreglerna, vad innebär det egentligen? Och vad händer om jag bryter …

2015-10-28 JuridikHej Juristen! Jag har hört att den obligatoriska byggfelsförsäkringen avskaffas, vad innebär det och vad är skälen till detta?­­ Lagen …

2015-10-28 Juridik27 februari 2015 I merparten av alla entreprenader avtalar parterna, jämlikt kap. 5 § 3 AB 04/ABT 06 , att …

2015-10-28 JuridikVi får återkommande frågor från fastighetsägare som önskar sätta upp solceller vilka skatteregler som gäller. I korthet gäller följande. All …

2015-10-28 JuridikHögsta förvaltningsdomstolen ska pröva om det i visst fall är förenligt med proportionalitetsprincipen att inte utvärdera en leverantörs anbud till …