Branschgemensam utformning av beläggningssystem och detaljer för parkeringsgarage i trä

15 juni 2021 I Husbyggaren nr 3, 2020 presenterades ett nystartat SBUF-projekt 13793 om beläggningssystem för parkeringsdäck av trä. Projektet är nu avslutat och en slutrapport har lämnats in till SBUF. Resultat från projektet sammanfattas i denna artikel.

TEXT: Ylva Edwards, Håkan Forsberg och Peter Jacobsson


Projektet behandlar en rad aspekter och frågeställningar kring beläggningssystem på P-däck av trä. Följande delar tas upp i artikeln:



  • Vidhäftning till träunderlag

  • Detaljlösningar

  • Matrisen

  • Riktlinjer och råd


Andra delar som också ingår i SBUF-rapporten berör t.ex. miljövarudeklarationer (EPD:er) och behovet av fortsatt utvecklingsarbete.


Projektarbetet har delats upp i två arbetsgrupper, bitumengruppen och gruppen för härdplast och cementbaserade system. I bitumengruppen ingår en eller flera representanter för DAB group, Duo Asfalt, BMI (tidigare Icopal) samt Nordic waterproofing. I gruppen för härdplast och cementbaserade system ingår en eller flera representanter för Sto, Sika, Weber, Teknos, Tikkurila, CPG-europe (tidigare Flowcrete), Heimdall, Tatech, Holmlunds Måleri och branschorganisationen KTF (Kemisk Tekniska Företagen) med koppling till Sveff (Sveriges Färg och Lim Företagare).


Vidhäftning
Vidhäftningen mellan beläggningssystem och träunderlag har ifrågasatts en del, bland annat mot bakgrund av tidigare studier och erfarenhet från träbroar. Vidhäftning har därför ingått som en viktig del i projektet.


Erhållna resultat för de härdplastbaserade system som provats i projektet visar på god vidhäftning till träunderlaget vid god träkvalitet, dvs. träkvalitet som inte fuktbelastats och som varit avsedd för träbjälklag i t.ex. parkeringshus. Vid dragprovning på befintlig beläggning i parkeringshuset Briggen låg resultatet på minst 3,5 MPa, med limbrott. Ytterligare provning som genomförts av deltagande parter i laboratorium visar också på goda vidhäftningsresultat.


Erhållna resultat från provläggning med bitumenbaserat system (bitumenmatta och gjutasfalt), som också ingått i projektet, visar däremot på otillfredsställande vidhäftning till träunderlaget vid uppmätta fuktkvoter, samt blåsbildning vid utläggning av gjutasfalt. Speciellt gäller detta för provplattor som förseglats med MMA (metylmetakrylat) eller epoxi. Lokalt vidhäftningssläpp har uppstått över kvistar i träet, vilket indikerar att träytans kvalitet har stor betydelse för slutresultatet.


Avsikten med provläggningen har varit att studera primerns/förseglingens inverkan på vidhäftning och eventuell blåsbildning. Med primer menas här ett lager bitumenprimer i form av bitumenlösning eller bitumenemulsion. Med försegling menas två lager MMA eller epoxi med sand mellan lagren. Förseglingen förväntas vara tät och förhindra att blåsbildning uppstår till följd av fukt i underlaget. Primern är däremot inte tät.


Flera provplattor ingick i provläggningen. En större träskiva delades in i fyra lika stora sektioner och försågs med en primer (bitumenlösning), en annan primer (bitumenemulsion) samt två olika förseglingssystem (epoxiförsegling respektive MMA-försegling). Två mindre skivor försågs med epoxiförsegling respektive MMA-försegling. Samma tätskiktsmatta (enligt TRV kravspecifikation) och gjutasfalt lades därefter ut på samtliga tre plattor. Den minsta träplattan försågs med bitumenemulsion. Ingen förbehandling i form av blästring och/eller rengöring genomfördes. Fuktkvoten uppmättes på träytorna.


Vidhäftningen mellan träunderlag och försegling provades genom dragprovning som genomfördes när behandlingen härdat. De förseglade ytorna undersöktes visuellt med avseende på så kallade pinholes och andra skador. Skadorna markerades och dokumenterades genom foto och åtgärdades på plats. Båda lagren besiktigades.


Matta svetsapplicerades (eller självklistrades i ett fall där ett Universalmembran ingick i systemet med dubbel matta) på förseglingen. Rivprov utfördes när den svetsapplicerade mattan svalnat till mindre än 25 °C. Även dragprov utfördes på mattan.


Gjutasfalten lades ut i två lager. Varje lager undersöktes visuellt med avseende på blåsbildning och dokumenterades genom foto. Båda lagren besiktigades. Gjutasfaltens utläggningstemperatur och stämpelvärde mättes och registrerades.


När gjutasfalten påfördes i ett första lager uppstod viss blåsbildning för så gott som samtliga plattor och system. Kraftig blåsbildning uppstod när andra lagret gjutasfalt påfördes den stora provplattan med fyra olika primersystem. Kraftiga bulor bildades på de delar av provplattan som hade förseglats.


Detaljer
Detaljlösningar skiljer sig en del beroende på typ av beläggningssystem. En rad förslag på lösningar har tagits fram i projektet. Avsikten har varit att ta fram branschgemensamma detaljlösningar, men de lösningar som presenteras i rapporten är ännu så länge endast förslag på detaljlösningar. De behöver förfinas ytterligare och förankras i branschen.


Eftersom tätskiktet är en så väsentlig del i parkeringshus av trä så blir utformningen av detaljer särskilt viktig. Utöver själva utförandet behöver, redan i projekteringsfasen, tid och resurser läggas ner på att tänka igenom vilka rörelser och belastningar som respektive detalj ska klara, och utifrån det projektera fram lösningar som tydligt redovisas i bygghandlingar. Samverkan och utbyte av information mellan stomprojektör och tätskiktsprojektör utgör en viktig del i projekteringen.


Detaljlösningar har behandlats i båda arbetsgrupperna och skiljer sig en del beroende på typ av beläggningssystem. Frågor som har diskuterats rör hur tätskikt och beläggning lämpligen utformas mot t.ex. pelare eller vid innervägg uppe på bärdäck. Avslut, uppvikets storlek och skydd av uppvik har tagits upp, liksom lämpligaste placeringen för punktavlopp.



Vad gäller detaljlösningar till cementbaserat system på trädäck har Weber varit tongivande i förslagen som kopplas till en av dem föreslagen beläggningslösning med matta och hårdbetongmassa. Webers cementbaserade system är minst 50 mm tjockt och armerat. Hårdbetongen läggs ut på en tätskiktsmatta som är självhäftande. Underlaget kan vid behov primerbehandlas, t.ex. där mattan ska vikas upp vertikalt.


Samtliga framtagna ritningsförslag på detaljer ingår som bilagor i SBUF-rapporten.


Matrisen
Inom arbetsgruppen för härdplast och cementbaserade system har en digital matris i form av ett gemensamt excelark tagits fram. Matrisen beskriver olika system med avseende på material, egenskaper, utförande m.m. Matrisen har under projektets gång fyllts i av medverkande tillverkare/leverantörer som med hjälp av detta verktyg bidragit med input för sina produkter rörande väsentliga krav samt redovisning av resultat från provning enligt standardiserad metodik. Innehållet i matrisen har analyserats och diskuterats i arbetsgruppen. En rad skillnader mellan olika produkter kan utläsas.


Syftet med matrisen har varit att fånga in och sammanställa svar och information för att på sikt kunna delge ytterligare erfarenheter och kunskaper till beställare.


Riktlinjer och råd
Riktlinjer för beläggningssystem på parkeringsdäck av trä har tagits fram, baserat på motsvarande riktlinjer för beläggningssystem på betong. De båda riktlinjerna skiljer sig i en rad avseenden. Speciellt gäller detta underlag, vidhäftning och spricköverbryggande förmåga.


Betongunderlag som är väldefinierat enligt standard byts ut mot träunderlag som inte är väldefinierat enligt standard, utan beskrivs som slipad träplatta avsedd för träbjälklag till parkeringsdäck i trä.


Vidhäftning mellan trä och beläggningssystem kan ha avgörande stor betydelse i de fall fullständig vidhäftning krävs för systemet. Men vidhäftningen för ett och samma system verkar kunna variera en del beroende på träunderlagets fuktkvot och kvalitet. Provningsmetoden kan därför behöva revideras med avseende på träunderlagets utseende och/eller fuktkvot. Detta är emellertid inte gjort i riktlinjerna som ingår i denna rapport, men kan bli aktuellt efter ytterligare studier.


Spricköverbryggande förmåga har också avgörande stor betydelse för beläggningssystem eftersom trä är mer flexibelt och rör sig mer än betong. Beläggningssystemet måste kunna ta upp dessa rörelser utan att spricka eller lossna från underlaget. Provningsmetoden kan därför behöva revideras. Detta är emellertid inte gjort i riktlinjerna som ingår i denna rapport, men kan bli aktuellt efter ytterligare studier. Spricköverbryggande membran krävs för system baserade på polyuretan eller akryl. Epoxibeläggning rekommenderas inte för träbjälklag.


Ett antal generella råd vid val av skyddsbeläggning på parkeringsdäck av trä tas även upp, liksom några bedömningar från medverkande tillverkare vad gäller underhållsbehov och intervall.


Ylva Edwards
Teknisk doktor i Vägteknik och
docent i Brobyggnad (KTH).
Seniorkonsult Ylva Edwards
Materialteknik AB

Håkan Forsberg
Seniorkonsult
i beläggningsmassor.
Golvanalys Sverige AB
& Ytskyddsakademin

Peter Jacobsson
Utvecklingschef Martinsons



Referenser:
Edwards Y., Forsberg H., Jacobsson P., Beläggningssystem för parkeringsdäck i trä, SBUF-rapport 13793, 2021.

2024-12-18 Byggmetoder och Material18 december 2024 Kunskap om fuktens rörelser och påverkan är avgörande för hållbart byggande. Byggnadsfysikern Paula Wahlgren har i sin …

2024-03-06 Byggmetoder och Material6 mars 2024 Byggkostnaderna i Sverige, framför allt för bostäder, diskuteras med jämna mellanrum och synpunkter förs ofta fram att …

2024-02-26 Byggmetoder och Material26 februari 2024 Feltolkningar, förvirring och kunskapsluckor i kombination med skillnader i byggprocessen hos branschens aktörer samtidigt som olika förhållningssätt …

2024-01-04 Byggmetoder och Material4 januari 2024 I Husbyggaren nummer 3, 2022 skrev Max Tillberg om optimeringsmetoder för fasader. I denna artikel fångar Max …

2023-10-06 Byggmetoder och Material6 oktober 2023 Under hösten 2022 genomförde byggsektionen i Svenska Förbundet för Kvalitet, SFK, en enkätundersökning bland dess medlemmar. Svaren …

2023-02-10 Byggmetoder och Material10 februari 2023 Flera aktörer i byggbranschen har tillsammans startat ett forsknings- och utvecklingsprojekt för att ta fram anvisningar för …

2022-12-15 Byggmetoder och Material15 december 2022 Omkring hälften av alla bygg- och anläggningsentreprenader handlas upp som totalentreprenad. Det kan tyckas vara den ideala …

2022-11-29 Byggmetoder och Material, Om och tillbyggnad29 november 2022 Mathilda Norell, doktorand på avdelningen för Industriellt och hållbart byggande på Luleå tekniska universitet har gjort en …

2022-11-14 Byggmetoder och Material14 november 2022 I denna fjärde artikel i Husbyggaren under året om relativ fuktighet i betong redovisar Anders Selander och …

2022-10-17 Byggmetoder och Material, Cirkulär ekonomi17 oktober 2022 Sverige har relativt långa ledtider från inköp av mark, detaljplan, bygglov och projektering. I många fall kan …

2022-06-20 Byggmetoder och Material12 februari 2022 I takt med att trähusbyggandet ökat har också frågan om i vilken utsträckning väderskyddat byggande kan effektivisera …

2022-06-09 Byggmetoder och Material9 juni 2022 Lagen om klimatdeklaration för nya byggnader ställer krav på rationell hantering av information. Precis som vid inkomstdeklaration …

2022-02-08 Byggmetoder och Material8 februari 2022 Boverket uppger i en undersökning 2018 att byggfelskostnaderna överstiger 100 miljarder kr om året samtidigt som byggkostnaderna …

2021-12-06 Byggmetoder och Material6 december 2021 Digitaliseringen går nu starkt framåt inom samhällsbyggandet. Det finns en stor potential att effektivisera – bygga och …

2021-01-07 Byggmetoder och Material7 januari 2021 I ett forskningsprojekt på Chalmers studeras en aerogelbaserad puts med mycket bra isolerande egenskaper. Förhoppningen är att …

2020-08-22 Brand & Säkerhet, Byggmetoder och MaterialSverige är en framstående tränation. 70% av Sveriges landareal består av skog och trämaterial är en resurs som ständigt ökar. …

2020-07-20 Byggmetoder och Material, TräI Husbyggaren nr 2, 2017 sammanfattades ett SBUFprojekt med fokus på optimalt ytskydd av parkeringsdäck i betong. I projektet har …

2019-12-10 Byggmetoder och Material10 december 2019 Byggandet av flerfamiljsbostadshus och flervåningshus har verkligen tagit fart. Parallellt med det tilltagande intresset utvecklas hela tiden …

2019-09-11 Byggmetoder och MaterialSeptember 2019 Att beskriva de termiska egenskaperna hos ett byggnadselement som ett U-värde är populärt. Det finns en stor mängd …

2018-12-12 Byggmetoder och Material12 december 2018 Korslimmat trä är ett byggmaterial som vinner terräng inom byggsektorn. Materialet och byggmetoden har beskrivits i flera …

2018-02-18 Byggmetoder och Material19 februari 2018 Från och med den 1:e januari 2018 har en ny klimatlag trätt i kraft i Sverige. Lagen …

2017-11-13 Byggmetoder och MaterialI Valla Berså Linköping förverkligar Peter Lindstén sina ambitioner att bygga ett lågenergihus med massivträstomme i fem våningar. I denna …

2017-09-19 Byggmetoder och MaterialDen tekniska utvecklingen för mätteknik på distans har haft en fantastisk utveckling under många år. På gott och ont blir …

2017-04-03 Byggmetoder och Material4 april 2017 Det finns mycket att vinna på att bygga flerfamiljshus i fabrik, men det krävs ekonomisk uthållighet och …

2017-02-14 Byggmetoder och Material”Det finns till synes inget slut på de akademiska överdrifterna kring BIM’s potential att revolutionera byggpraktiken genom att göra den …

2017-01-20 Byggmetoder och MaterialVilka åtgärder för att spara energi kan användas utan att miljö påverkan från produktion och underhåll blir högre än besparingen …

2016-10-14 Byggmetoder och Material14 oktober 2016 Träbyggandet har historiskt sett präglats av stockens och brädans proportioner. Liggtimmertekniken utvecklades via resvirke till systemet med …

2016-09-20 Byggmetoder och Material19 september 2016 Kinesiska magnesiumoxidplattor har kallats årtiondets värsta byggskandal i Danmark. Skadefall har dykt upp även i Sverige. Villaägarna …

2016-02-25 Byggmetoder och MaterialFebruari 24, 2016 Tyskland står i fokus för utblicken i detta nummer, närmare bestämt den pittoreska staden Tübingen i sydvästra …

2015-11-02 Betong, Byggmetoder och MaterialDe vanligaste färgerna att måla betong med är akrylatfärger, det vill säga organiska. Det finns andra lämpliga oorganiska färger som …

2015-11-02 Byggmetoder och MaterialPrivat villa i Guimaraes, Portugal Hur utnyttjar vi de resurser vi har att tillgå? Hur förvaltar vi den nyfikenhet som …

2015-10-26 Byggmetoder och Material, Energi & miljöSeptember 2014 Det finns starka miljömässiga skäl att bygga grönt och majoriteten av de svenska byggherrarna menar att det potentiellt …

2015-10-23 Byggmetoder och MaterialLerjordsbyggen har haft låg status och kunskapen om de olika lerteknikerna dog nära nog ut i samband med inflyttningen till …

2015-10-23 Byggmetoder och MaterialNär folkskolläraren Lars Petter Norrgren på 1920-talet byggde ett hus med väggar uppförda av samma lerjord som huset stod på …

2015-10-23 Byggmetoder och Material, ByggreglerÄr enstegstätade fasader lämpliga för sitt ändamål? I mars 2015 prövade Högsta domstolen, HD, frågan om så kallade enstegstätade fasader …

2015-10-23 Byggmetoder och MaterialNär nya hus skulle byggas i Hammarby Sjöstad 2005 uppstod en livlig debatt om takterrasser och handikappanpassning. Byggbolagen ansåg att …

2015-10-22 Byggmetoder och MaterialSuperlätta betongdäck har en lägre egenvikt, bättre kostnadsbild och ett större materialutnyttjande och är en produkt sprungen ur forskning på …

2015-10-12 Byggmetoder och MaterialÅr 2012 lanserades på marknaden en bandlack med förnyelsebara komponenter som ersätter fossilt baserade komponenter. Efter många års forskning och …

2015-10-08 Byggmetoder och MaterialJuni 1, 2015 Det finns inget annat än just tegel som kan täcka in så många olika delar av en …