BIG – Grunden för utveckling

25 november 2022 BIG, Branschsamverkan i Grunden, är en vision om forskning inom geoteknik som ger nytta och utveckling, samt bidrar till att uppfylla FN:s globala mål. 9 år efter sin etablering är BIG inte längre enbart en vision utan en aktör som skapar förutsättningar för utveckling, inte bara för geoteknik relaterad till infrastruktur utan i lika stor utsträckning för andra anläggningar och husbyggnad. Denna artikel ger dig som läsare en kort historisk återblick, en översikt över BIGs arbetsområde samt exempel på konkreta forskningsresultat.

BIG är Trafikverkets forskningsprogram inom Geoteknik
BIG etablerades den 1 januari 2014, som ett branschgemensamt forskningsprogram med fokus på geoteknik avseende väg och järnväg. Målsättningen är ett systematiskt utvecklingsarbete som långsiktigt ska sänka kostnaderna för byggande och underhåll av väg- och järnvägsanläggningar, samtidigt som resultaten förväntas bidra till att uppfylla FNs globala mål.

Trafikverket har valt att etablera forskningsprogrammet som en bransch-samverkan med en förväntan på en bred förankring i branschen. Ambitionen är att öka kunskap och förståelse för geotekniska frågeställningar, skapa förutsättningar för en innovativ forskning och utveckling samt skapa en ökad samverkan mellan akademi, institut, branschföretag och myndigheter.

Att det är ett branschgemensamt forskningsprogram innebär att målbild, inriktningar och prioritering av forskningsinsatserna formuleras gemensamt av parterna. Trafikverket är huvudfinansiär, men minst femtio procent av finansieringen sker direkt av övriga parter eller via andra forskningsfinansiärer. Total projektbudget inklusive samtliga finansiärer är i storleksordning 20 – 25 miljoner per år.

BIG-parterna är Chalmers Tekniska Högskola, Luleå Tekniska Universitet, Statens Geotekniska Institut, Kungliga Tekniska Högskolan och Trafikverket. Flertalet entreprenörer och konsulter bidrar aktivt i forskningsprojekten genom engagemang via en eller flera av de nämnda BIG-parterna.

Samverkan är en av grundbultarna i BIG och förutom direkt engagemang i forskningsprojekten är det viktigt med dialog i branschen om de forskningsresultat som tas fram. BIGs hemsida och företagssida på LinkedIn är en resurs för branschen att hålla sig uppdaterad om den senaste utvecklingen. BIG har sedan 2021 kompletterat sin verksamhet med lunch-webbinarium där forskningsresultat presenteras i enkla former som en krydda till lunchen. Forskaren och Trafikverket presenterar resultaten och det ges möjlighet att diskutera användbarhet, behov och nytta av forskningsresultaten. Det årliga BIG seminariet är ett annat exempel på hur branschen får möjlighet att diskutera forskningsresultat utifrån forskarens, Trafikverkets och branschens perspektiv. Det är viktiga diskussioner och inte alltid med en samsyn om vad som är det viktigaste resultatet och hur det kan användas.

BIGs forskningsinriktning
Drivkraften för forskning och innovation är en önskan om att besvara grundläggande frågeställningar och därefter förädla svaren till principer/produkter/metoder som kan implementeras i regelverk och praktisk tillämpning.

BIGs forskningsfokus är att bidra till svar på grundläggande frågeställningar relaterade till hur transporter ska bedrivas på ett hållbart, robust, funktionellt och kostnadseffektivt sätt, med beaktande av påverkan på såväl resenärer, gods, omgivning och samhället i stort. De grundläggande frågeställningarna är en del av ett större system som tillsammans skapar förutsättningar för transporter.

Geoteknik med grundläggning är en av delarna i systemet för såväl transportinfrastruktur, anläggningsarbeten som husbyggnad. I vilken omfattning som geotekniken är del av investerings- och underhållsprojekt beror på geologi, klimat och laster på den aktuella platsen.

Skämtsamt brukar geoteknikerna säga att deras mål är att inte synas. Detta för att när geotekniken syns och skapar frågeställningar i projekt eller befintliga anläggningar, är det oftast för att geotekniska problem uppstått. Några exempel på geotekniska frågeställningar är horisontella och vertikala rörelser i schakt/bank/konstruktionen, risk för skred, omgivningspåverkan, erosion, sättningar och urspolning. Om vi ska uppnå geoteknikens målsättning, att inte synas, krävs att kunskap om hur förutsättningarna i marken påverkar ovanförliggande konstruktion beaktas i processen från planering till drift.

BIGs strategi är att utveckla kunskapsbasen inom geotekniken, med syftet att säkra att behovet av geotekniska åtgärder fokuseras till objekt med störst samhällsekonomisk nytta, geotekniken involveras i relevant omfattning i investering- och underhållsprojekt, samt att skadekostnaden i relation till geotekniska frågeställningar minimeras.

Huvudmålet med den forskning som bedrivs inom BIG är att sänka kostnaderna för byggande och underhåll av transportsystemets infrastruktur. För att uppnå detta huvudmål har BIGs parter valt att fokusera forskningen inom de tre olika prioriterade forsknings-inriktningar som illustreras i Figur 2 och Tabell 1. Fokusen för BIGs forskning är på frågeställningar relaterade till väg- och järnväg. Den kunskap som etableras är dock i stor utsträckning generellt applicerbar för alla geotekniska tillämpningar.

BIGs omfattning och resultat
Totalt har sedan starten 2014 ca 85 projekt initierats med en total budget på ca 200 miljoner kronor. Fördelningen av totalfinansiering och antal projekt mellan de tre prioriterade forskningsinsatserna framgår av Figur 3. Trafikverkets bidrag till finansieringen är ca. femtio procent. Satsningen är långsiktig och det är svårt att kvantifiera den exakta besparingen som programmets satsningar har resulterat i. Däremot noteras enskilda projektresultat som har potential att både skapa signifikanta ekonomiska besparingar och kan säkerställa anläggningar med god kvalitet och hållbarhet. Under 2021 genomförde BIG som en del av den kontinuerliga förbättringsprocessen en utvärdering av sin verksamhet. I samband med denna gjordes även en preliminär bedömning av den ekonomiska nyttan av de projektresultat som erhållits under utvärderingsperioden (år 2017 – 2021). Preliminära nyckeltal visade på att om projektresultaten implementeras i investerings- och underhållsprojekt är den potentiella årliga besparingen runt 50 – 75 miljoner.

BIG en resurs för grundläggning av hus
Geoteknik är att använda kunskapen om jord och bergs beteende vid byggnation. Att hantera sättningar, horisontella deformationer, ras, skred och spänningar (jordtryck) som en integrerad del av konstruktionen. Om konstruktionen som ska byggas är en kaj, en väg, en järnväg eller ett hus, har mindre betydelse. Det viktiga är att ha en förståelse för hur de geotekniska förutsättningarna påverkar konstruktionen.

Den kunskapsuppbyggnad och de forskningsresultat som kommer fram inom BIG är därmed i högsta grad även relevanta vid grundläggning av konstruktioner som inte är infrastruktur. För vissa resultat krävs att de omvandlas och appliceras på grundläggning av en avgränsad konstruktion istället för den långsträckta oändliga fallet med en väg/järnväg. Forskningsresultaten är i hög grad också relevanta för grundläggning av hus vilket exemplifieras i artikelns fortsättning. Läs hela artikeln som pdf här:


Kenneth Viking
Trafikverket
Ordförande BIG

Carina Hultén
Trafikverket
Vice ordförande BIG

Gunilla Franzén
BIGs sekriteriat


2025-10-27 Grundläggning och geoteknikVid Torbjörns torg i Uppsala byggs just nu Sveriges största pålade geoenergianläggning – en tekniskt avancerad lösning där grundläggningspålar används …

2025-10-27 Grundläggning och geoteknikSkärpta klimatkrav driver utvecklingen mot hållbart byggande. Trähus har låg klimatpåverkan, men traditionella grundläggningar bidrar med stora utsläpp. Ett pågående …

2024-12-03 Grundläggning och geoteknik3 december 2024 Ett digitalt förvaltningskoncept har utvecklats för att skapa förutsättningar för en mer effektiv och transparent hantering av …

2024-10-28 Grund och anläggning29 oktober 2024 Den globala uppvärmningen påverkar självklart klimatet i Sverige och förändringarna påverkar såväl företag och organisationer som enskilda …

2024-10-28 Grundläggning och geoteknik28 oktober 2024 Användningsområdena för 3D-skanning är många och mycket användbart vid gamla byggnader som ska renoveras. Där det ofta …

2024-10-07 Grundläggning och geoteknik7 oktober 2024 Väntetiden för att få tillstånd att köra en extra tung, bred eller lång transport på vägarna har …

2023-12-07 Grundläggning och geoteknik7 december 2023 I takt med den växande urbaniseringen ökar behovet av förtätning i våra städer. De ytor som exploateras …

2023-11-27 Anläggning, Grund och anläggning27 november 2023 Det blir alltmer angeläget att planera och bygga för att hantera de kraftiga regnfallen som blivit allt …

2023-11-10 Grundläggning och geoteknik10 november 2023 År 2026 invigs delar av ett av Västsveriges hittills största och strategiskt mest betydelsefulla infrastrukturprojekt. När den …

2023-10-23 Grundläggning och geoteknik23 oktober 2023 Pågående klimatförändringar innebär en ny hotbild för våra bebyggda städer. Kraftiga skyfall blir allt vanligare, en risk …

2023-02-27 Grundläggning och geoteknik27 februari 2023 Genom att tillämpa livscykelberäkningar där man utvärderar hela konstruktionens livscykel, från råmaterialutvinning till slutskedet, kan ett mer …

2022-11-17 Grundläggning och geoteknik17 november 2022 ”Läget, läget, läget”. Så kan man ibland höra fastighetsmäklare beskriva en situation som också går att applicera …

2021-11-30 Grundläggning och geoteknik30 november 2021 Bergsprängning är ett praktiskt yrkesområde med stolta anor sedan Alfred Nobels gärningar under 1800-talet. Området har kontinuerligt …

2021-11-01 Grundläggning och geoteknik1 november 2021 Kostnaden för skador som i någon form är kopplade till byggsektorn är stora. I storleksordningen 20-30 miljarder …

2021-02-12 Grundläggning och geoteknikDecember 2020 Ett av Sveriges hittills största infrastrukturprojekt, Förbifart Stockholm, fortskrider enligt en reviderad tidsplan eftersom trafikstarten flyttats fram från …

2020-11-12 Grundläggning och geoteknikI kvarteret Stora Frösunda i Solna har BESAB under perioden april 2018 till juni 2019 utfört grundläggningsarbeten för en ny …

2020-11-02 Grund och anläggning2 november 2020 I denna artikel beskriver Lars Olsson vid RISE den miljö som krypgrundsystemet har att hantera, varför undertryck …

2020-02-17 Grundläggning och geoteknikPå Lindholmen ska Göteborgs nya förtätade blandstad, Karlastaden, växa fram tillsammans med Nordens högsta byggnad – Karlatornet. Byggnaden blir ca …

2020-02-14 Grundläggning och geoteknik27 oktober 2019 Sakta men säkert hittar samhällsbyggnadsbranschen formerna för projektering enligt BIM. Längst har husbyggarna kommit, men infrastruktur är …

2019-11-18 Grundläggning och geoteknikOktober 2019 För cirka trettio år sedan fastställdes standarden SS4604866 Riktvärden för sprängningsinducerade vibrationer i byggnader – i dagligt tal …

2019-10-30 Grundläggning och geoteknik30 oktober 2019 När renoveringen av kraftverksdammen vid Hyltebruk står färdig våren 2020 har kraftverket fått en ny betongdamm med …

2019-04-11 Grundläggning och geoteknik11 april 2019 Det har gått drygt tjugotvå år sedan den tidigare versionen av Sponthandboken gavs ut (1996) och sedan …

2018-11-15 Grund och anläggning15 november 2018 Den här artikelns rubrik kunde varit Grundläggningsmaskiner – vikten av arbetsplattform och andra säkerhetskontroller. Men på en …

2018-11-01 Grundläggning och geoteknik1 november 2018 Intensiv verksamhet pågår i flera parallella etapper i Trafikverkets storprojekt Förbifart Stockholm. Under hösten pågår bland annat …

2017-12-06 Grund och anläggningPå Linnégatan 62 i Göteborg har ägare och förvaltare verkat aktivt genom åren för att bevara sina intressen, sin ekonomi …

2017-10-24 Grund och anläggning24 Oktober 2017 Med en ny metod utvecklad av en av de större byggentreprenörerna i Sverige slipper man transportera /deponera …

2016-12-15 Grundläggning och geoteknikÅrets Innovation 2015 gick till en handbok som inspirerar till att skapa bra natur i täkter. Bakgrunden är att miljöerna …

2016-12-02 Grundläggning och geoteknik2 december 2016 Mer än femtusen människor har dött i lungcancer av blåbetong sedan den började användas i byggnationer. Det …

2016-11-15 Grundläggning och geoteknik15 november, 2016 Idag bjuder hustillverkarna över varandra med estetiskt tilltalande bilder på villor med hög standard. Däremot beaktar de …

2016-10-27 Grundläggning och geoteknik27 oktober, 2016 Vi behöver bygga mera, snabbare och mer hållbart för att skapa attraktiva, säkra och hälsosamma bebyggelsemiljöer – …

2016-03-14 Grund och anläggningEn svensk standard för skyddande av träd vid byggnationer har trätt i kraft. Den gäller i planeringsstadiet, vid placering av …

2015-11-22 Grund och anläggningOktober 25, 2015 Rostfria kantbalkar kan anses underhållsfria och blir ännu lönsammare när räntan är låg. Låga kostnader för mindre …

2015-10-27 Grund och anläggningDen aktiva roll som en totalentreprenad ger NCC skapade en femte unik egenskap hos projektet. Byggandet av Rotebrobroarna är det …

2015-10-27 Grund och anläggningVecka 28-29 i juli kommer den spännande sidoförflyttningen av östra broöverbyggnaden att ske. Strax norr om Stockholm byter NCC ut …

2015-10-27 Grund och anläggningFörslaget har maximalt lyckats utnyttja sin tekniska och konstruktiva potential och härigenom skapat en på samma gång vacker brolösning December …

2015-10-27 Grund och anläggningVy över arbetsplatsen i morgondis med Uppsala slott och domkyrka i bakgrunden. Bilden tagen från Uppsala högar. Genom det historiska …

2015-10-27 Grund och anläggningStockholms Centralstation från Vasagatan. Foto: Jernhusen AB När stationshus behöver renoveras eller byggas om så innebär detta ofta komplexa insatser …