Är en eldriven kollektivtrafik en brandrisk?

14 november 2023 Antalet batteridrivna fordon ökar snabbt i Sverige och resten av världen. Omställningen till en mer eldriven flotta gäller även kollektivtrafiken. I vårt avlånga land brukas och förvaras kollektivtrafikens bussar i depåer och terminaler både utomhus och inomhus, de flesta byggda för att nyttjas av fossildrivna bussar. För att säkerställa en skälig brandsäkerhet inom dessa anläggningar är det således viktigt att kartlägga eventuella skillnader gällande brandrisker vid en förändrad fordonsflotta.

Inträffade händelser
Beroende på situation kan bränder i bussar ha en direkt inverkan på passagerare, förare, räddningstjänst samt omgivningen. Vidare kan bränder leda till omfattande ekonomisk skada givet att bussar innehåller stora mängder brännbart material. Under senare år har flertalet allvarliga bränder inträffat i bussdepåer i bland annat Frankrike och Nederländerna.

Bränder i bussar är dock inget nytt fenomen utan har studerats i decennier. Flertalet fullskaleförsök har genomförts genom åren för att bättre förstå brandförloppet. Baserat på försök och inträffade händelser har standarder utarbetats vilka kan användas vid dimensionering av byggnadsverk. De försök som genomförts och standarder som finns är dock i stor utsträckning baserade på brandtester med fossildrivna bussar. Detta bidrar till osäkerhet gällande förväntat brandförlopp vid brand i batteridriven buss. Vidare finns även en osäkerhet kring sannolikheten för uppkomst av brand då batteridrivna fordon fortfarande är en relativt ny företeelse på våra vägar.

Bränder i elbussar förekommer men det finns dock inget som i dagsläget tyder på att frekvensen av bränder i fordon tycks öka med en större andel elfordon i fordonsflottan.

Vad vet vi då om el som drivmedel gällande brandsäkerhet och övergripande riskbild för bussar? Är en omställning till eldrift överhuvudtaget något vi behöver ta i beaktning kopplat till brandrisk? Vi vet att med nya drivmedel kommer både möjligheter och utmaningar. För att kunna säkerställa ett skäligt brandskydd behöver nya frågeställningar, kopplat till sannolikhet och konsekvens vid brand, tas i beaktning.

  • Är det högre sannolikhet för uppkomst av brand i en batteridriven buss jämfört med andra drivmedel?
  • Hur skiljer sig ett eventuellt brandförlopp mellan en batteridriven buss och en fossildriven buss?
  • Vilka nya risker finns kopplade till de anläggningar där bussarna förvaras, laddas och nyttjas för passagerare?
  • Finns det några nya svårigheter för räddningstjänsten vid insats?

Svaren på ovanstående frågor sökes i nuläget av trafikförvaltare både i Sverige och andra länder.

Vad kännetecknar en batteribuss?
För att kunna förstå eventuella risker kopplade till batteridrivna fordon och särskilt bussar krävs kunskap kring uppbyggnad av fordon. De flesta batterier inom bussar är idag av typen litiumjonbatteri. Batterierna är förpackade i batteripack och för helelektriska bussar är batteripacket oftast placerat i tak och/eller vänster bak i bussen. Dock finns det även bussar där batteriet är placerat under passagerarutrymmet intill chassit. Hur laddning av batteribuss sker kan också variera. Laddning kan ske under lång tid inom exempelvis en bussdepå (depåladdning), under trafik där buss står still eller under trafik där buss är i rörelse.

Statistik gällande uppkomst av brand
Med hänsyn till att elfordon fortfarande utgör en relativt liten andel av fordon (cirka 10% av personbilarna i Sverige i augusti år 2023), finns inte tillräckligt med tillbuds statistik för att kunna dra tydliga slutsatser kring frekvensen av olyckor. Det finns dock inget som i dagsläget tyder på att frekvenser av bränder i fordon tycks öka med en större andel elfordon. Det är dock viktigt att statistik över tid uppdateras då bussflottan och bilflottan idag utgörs av nyare elfordon och således inte är direkt jämförbar mot fossildrivna fordon som har använts under längre tid och därför har ett mer omfattande åldersspann.

Men om brand trots allt inträffar?
En skillnad mellan fossildrivna och batteridrivna bussar är när brand kan uppkomma. Generellt uppkommer bränder inom fossildrivna bussar under färd medan brand i batteridrivna bussar även kan uppkomma under laddning. Denna skillnad leder till nya utmaningar för bussdepåer.

Ett batteripack består av flera moduler där varje modul innehåller flera battericeller. En temperaturökning inom en battericell kan leda till termisk rusning. Den termiska rusningen innebär en okontrollerad frigörelse av en battericells energi. Som konsekvens av rusningen produceras brännbar gas, vilket generar ett ökat inre tryck i cellens inkapsling. När gastrycket blir för stort ventilerar batteriet, antingen genom säkerhetsventilen eller genom att batteriinkapslingen rämnar. Den stigande temperaturen kan utlösa samma process i intilliggande celler vilket leder till en kedjereaktion som sprider sig från battericell, till batterimodul till batteripacket och slutligen till brand av fordonet. Risken för termisk rusning och uppkomst av brand inom batteri ökar vid mekanisk påverkan, exempelvis om batteri skadas under färd. Risken för termisk rusning finns både under färd samt vid laddning.

Bränder inom batterier kan ha en mycket utdragen brinntid jämfört med exempelvis diesel. Vidare skiljer sig sammansättning av de ämnen som bildas jämfört med ett konventionellt fordon. Detta kan påverka både räddningstjänstens initiala arbete och det efterarbete som behövs efter att den initiala branden är släckt. Nämnvärt är att en batteribuss i stor utsträckning är uppbyggd på samma sätt som bussar med andra drivmedel. Den stora skillnaden är just batteriet och dess placering.

Likväl som olika typer av batteribuss kan skiljas åt, gällande uppbyggnad och laddning, så är detta även fallet för brandförlopp. Om brand inte startar inom batteriet är således osäkerheten stor kring när under brandförloppet som batteriet blir del av brandförloppet, om det ens involveras.

Vid jämförelse mellan bränder i bilar med förbränningsmotor och elbilar kan det utifrån tillgängliga studier konstateras att brandförloppen och de resulterande brandeffekterna inte skiljer sig särskilt mycket åt. Det går heller inte att dra några generella slutsatser kring hur ett ”typiskt” brandförlopp ser ut då detta varierar mycket beroende på om, och i sådana fall när, i brandförloppet som fordonets bränsletank alternativt batterier involveras i branden. Texten är nedkortad här, läs hela artikeln som pdf:


Emil Persson

Brand- och riskingenjör
Brandskyddslaget

2025-10-30 Brand & SäkerhetNär branden hotar samhällsviktig verksamhet räcker inte alltid byggreglernas minimikrav med fokus på personsäkerhet. Från kriminalvård och energiförsörjning till kulturarv …

2025-10-09 Brand & SäkerhetFörvaltningsbrandskydd omfattar en långsiktig strategi som säkerställer att en byggnads brandskydd bibehålls och fungerar effektivt under hela dess livscykel. Det …

2025-09-22 Brand & Säkerhet23 september 2025 Solceller och batterienergilager blir allt vanligare, men med antalet installationer stiger även antalet brandtillbud. Med ökande antal …

2025-05-14 Brand & Säkerhet14 maj 2025 Litiumjonbatterier är en självklar del av vår vardag, men felaktig hantering kan leda till allvarliga risker som …

2025-04-14 Brand & Säkerhet14 april 2025 Våra fordon, oavsett drivmedel, har blivit större och innehåller mer brännbart material. Detta innebär att en brand …

2024-11-26 Brand & Säkerhet26 november2024 Hur kan vi säkerställa att alla, oavsett fysiska förmågor, kan evakuera säkert vid en nödsituation? Trots att svenska …

2024-05-29 Brand & Säkerhet29 maj 2024 För att bestämma en viss kvalitetsnivå på de material och de konstruktioner vi använder när vi bygger …

2024-05-10 Brand & Säkerhet10 maj 2024 I denna artikel redogör Jan Ottosson och Rebecka Lind, båda verksamma på WSP, för några av de …

2024-04-15 Brand & Säkerhet15 april 2024 Med anledning av den tragiska och omfattande branden Göteborg den 12 februari i år, har kraven på …

2024-04-15 Brand & Säkerhet18 september 2024 Under en brands avsvalningsfas fortsätter värmevågen inåt i konstruktionselement. Konsekvensen av detta är att lastbärande konstruktioner kan …

2024-02-26 Brand & Säkerhet, Hållbart byggande26 februari 2024 Under 2023 har ett forskningsprojekt bedrivits för att studera huruvida brandrisk är en faktor som kan påverka …

2023-10-23 Brand & Säkerhet23 oktober 2023 Inåtgående dörrar vid utrymning har länge ansetts vara problematiskt vid höga personantal. Problematiken ligger till stor del …

2023-09-25 Brand & Säkerhet25 september 2023 Trots fördelarna med BIM-projektering och digitaliseringen inom byggbranschen, har efterfrågan av brandskydd i modellfiler inom förvaltningsskedet varit …

2023-05-16 Brand & Säkerhet16 maj 2023 Bränder kostar pengar i form av både skador och avbrott, förutom att de kostar liv och lidande, …

2023-04-28 Brand & Säkerhet28 april 2023 Byggreglerna står inför stora förändringar. Exakt vad som kommer att ändras vet vi inte idag men det …

2023-03-01 Brand & Säkerhet1 mars 2023 Vid uppförande av en byggnad måste alltid brandskyddsreglerna följas, men dessa krav kan se väldigt olika ut. …

2022-11-01 Brand & Säkerhet1 november 2022 RISE har genomfört ett omfattande forskningsprojekt i syfte att visa hur konstruktioner i massivträ kan klara ett …

2022-05-02 Brand & Säkerhet2 maj 2022 Ta inte hissen när det brinner – det är en sanning som de flesta kan skriva under …

2022-04-11 Brand & Säkerhet11 april 2022 I dag är fläktar i drift med backströmningsspjäll på tilluftsdon en vanlig metod för att uppfylla ventilationsbrandskyddet …

2021-12-03 Brand & Säkerhet3 december 2021 Brand i fasad har länge varit en stor fråga och blev ännu större efter katastrofen i London …

2021-11-10 Brand & Säkerhet10 november 2021 För många personer är det självklart att göra klimatsmarta val i vardagen för att minska klimatpåverkan. Vad …

2021-11-10 Brand & Säkerhet10 november 2021 I tidigare föreskrifter från Boverket har inglasade balkonger likställts med öppna balkonger när det gäller brandpåverkan på …

2021-09-27 Brand & Säkerhet27 september 2021 För att påverka en byggnads klimatavtryck kommer återbrukade produkter spela en stor roll framgent eftersom befintliga produkter …

2021-08-12 Brand & Säkerhet12 augusti 2021 Under de senaste decennierna har utveckling av nya konstruerade trävaror förändrat vad och hur vi kan bygga …

2021-04-30 Brand & Säkerhet14 april 2021 Konsekvenserna av ett dåligt presterande ytskikt kan vid händelse av brand vara förödande vid evakuering. Om exempelvis …

2021-04-23 Brand & SäkerhetText: Kristin Andrée & Johan Nilsen AFS-kraven i korthetEn påtaglig ändring i de nya reglerna är att ett projekteringsansvar är …

2021-04-13 Brand & Säkerhet12 april 2021 Virtual Reality (VR) är en metod som vunnit mark inom flertalet områden på senare år. Även om …

2020-08-22 Brand & Säkerhet, Byggmetoder och MaterialSverige är en framstående tränation. 70% av Sveriges landareal består av skog och trämaterial är en resurs som ständigt ökar. …

2020-06-03 Brand & Säkerhet20 mars 2020 De senaste årens många katastrofala bränder i höga byggnader har visat på riskerna när fasadelement och ofta …

2020-05-04 Brand & Säkerhet4 maj 2020 I somras utkom Brandskyddsföreningen med nytt regelverk för vattendimma SBF-503. Detta är det första nationella regelverket för …

2020-04-21 Brand & SäkerhetKrav- och kunskapsnivån avseende stigarledningar har under många år varit bristfällig. Beroende på vem som har projekterat och installerat ser …

2020-02-27 Brand & SäkerhetOktober 2019 Sveriges Byggindustrier och SVEBRA, Svenska Brandsäkerhetsföretag, introducerar tillsammans en ny utbildning – Brandfarliga Arbeten. Syftet att stärka utförare …

2020-01-08 Brand & SäkerhetDen svenska byggsektorn brottas sedan länge med till synes oöverstigliga problem. Vi bygger för dyrt, håller inte tidplaner och kvaliteten …

2019-08-29 Brand & Säkerhet, TräApril 2019 I denna text av Björn Andersson och Torkel Dittmer, båda brandingenjörer på Brandskyddslaget behandlas brandskyddet under byggtiden vid …

2019-08-29 Brand & SäkerhetJuni 2019 VATTENDIMMA ÄR ETT SYSTEM som bekämpar och släcker bränder genom att sprida mycket små vattendroppar i det utrymme …

2019-08-29 Brand & SäkerhetApril 2018 Funktionsbaserade byggregler har många fördelar. Föreskrifter kan uppfyllas på andra sätt än genom de allmänna råden så länge …

2019-04-25 Brand & Säkerhet25 april 2019 Trähusbyggandet når nya nivåer i Sverige och utmanar traditionella lösningar. Med en ökad komplexitet behöver både tekniska …

2018-12-03 Brand & SäkerhetKlimatförändringarna i vår närhet får oss att vakna upp och tänka till. Vi behöver förändra våra invanda tankebanor. Att ställa …

2018-04-17 Brand & Säkerhet16 april, 2018 Efter den tragiska branden i Grenfell Tower i London förra året väcks frågan även i Sverige: kan …

2018-04-11 Brand & SäkerhetBoendesprinklersystem är tekniskt enklare att installera än traditionella sprinklersystem och ansluts i de flesta fall till det normala tappvatten systemet. …

2018-04-10 Brand & SäkerhetByggnaders brandskydd projekteras enligt Boverkets Byggregler för att uppfylla lagkrav, dock sällan med fokus på att specifikt bidra till byggnaders …

2018-01-30 Brand & SäkerhetAzadeh Iranpour har arbetat på flera stadsbyggnadskontor i Mälardalen sedan slutet av 1980-talet. Sedan 2012 är hon byggnadsinspektör på Sigtuna …

2016-05-02 Artikel, Brand & SäkerhetMaj 2, 2016 Att uppfylla brandskyddskraven i BBR för modulhus innebär ofta större utmaningar än för ”normala” byggnader. Särskilt utmanande …

2016-04-03 Brand & SäkerhetApril 2, 2016 Flervåningshus med trästomme har kunnat byggas i Sverige sedan 1994, då vi fick funktionsbaserade byggregler. Byggtekniken är …

2015-10-22 Brand & SäkerhetEn byggnadsdels brandmotstånd betyder att konstruktionen uppfyller uppställda kriterier under ett visst tidsintervall under definierade provningsförhållanden. Detta betyder inte per …

2015-10-22 Brand & SäkerhetOktober 25, 2015 Höga hus i trä har fått en renässans de senaste decennierna, främst beroende på höga miljökrav och …

2015-09-30 Brand & Säkerhet20 maj 2015 Bränder innebär återkommande problematik när det gäller dimensionering och utvärdering av brandmotstånd och beteende vid brand. Antändning …

2015-09-29 Brand & Säkerhet29 september 2015 Brandskyddet är ofta bättre än föreskrivna nivåer utan att man medvetet satsat på att förstärka det. Det …

2015-09-14 Brand & Säkerhet15 maj 2015 Träbyggandet ökar i omfattning och med hänsyn till att brandfrågor är en generellt avgörande faktor för byggandet …

2015-09-14 Brand & Säkerhet14 april 2015 Ett storskaligt brandtest, Room Corner Test (ISO 9705), arrangerades den 9 oktober 2014 av Fire Safe Europe …